Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kształcenie osób z zagranicy

Kształcenie osób z zagranicy fotolia.pl

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.

W stosunku do obowiązującego stanu prawnego wprowadzono następujące zmiany.

  1. Dostosowano typy szkół do nowego ustroju szkolnego.
  2. W związku ze zmianą systemową wprowadzoną w ustawie w zakresie kształcenia dwujęzycznego określono warunki i tryb przyjmowania uczniów do klasy VII i VIII oddziału dwujęzycznego w publicznej szkole podstawowej ogólnodostępnej oraz klasy wstępnej w publicznej szkole ponadpodstawowej. Uczeń przybywający z zagranicy jest przyjmowany na wolne miejsca na podstawie dokumentów, a także pozytywnego wyniku sprawdzianu predyspozycji językowych.
  3. Dotychczasowe przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw umożliwiały tworzenie oddziałów przygotowawczych tylko w szkołach publicznych. W trakcie prac legislacyjnych nad ustawą zdecydowano o przeniesieniu do ustawy części przepisów dotychczasowego rozporządzenia wraz z rozszerzeniem możliwości tworzenia oddziałów przygotowawczych na szkoły niepubliczne.
    Projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie możliwości tworzenia w szkole - zarówno publicznej, jak i niepublicznej - oddziału przygotowawczego dla osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, a także wymagających dostosowania procesu kształcenia do ich potrzeb edukacyjnych oraz formy organizacyjnej wspomagającej efektywność tego kształcenia.
  4. W związku z uwagami zgłaszanymi przez dyrektorów szkół, że wskazany w obecnie obowiązującym rozporządzeniu wiek ucznia utrudnia kwalifikowanie uczniów do oddziału przygotowawczego, szczególnie w przypadkach, gdy uczeń nieznający języka polskiego miał długą przerwę w nauce lub nigdy nie uczęszczał do szkoły, w projekcie rozporządzenia zrezygnowano z określania limitu wieku ucznia, pozostawiając tę decyzję dyrektorowi szkoły. W projekcie rozporządzenia pozostawiono możliwość organizacji nauki w oddziałach łączonych.
  5. W projektowanym rozporządzeniu wprowadzono możliwość zwiększenia w oddziale przygotowawczym liczby godzin języka polskiego jako obcego.

Biorąc pod uwagę zgłaszane w trakcie spotkań i konferencji wnioski wynikające z faktu, że uczniowie oddziału przygotowawczego nie znają lub słabo znają język polski, utrzymano obowiązkowe zajęcia edukacyjne z języka polskiego jako obcego wskazując jednocześnie, że wymiar tych zajęć nie będzie niższy niż  3 godziny tygodniowo. Pozwoli to na bardziej adekwatne  reagowanie na potrzeby indywidualnych uczniów, szczególnie w początkowym okresie nauki w szkole.

Oprócz tego, uczeń będzie miał prawo – tak jak dotychczas – do dodatkowych zajęć z języka polskiego w wymiarze minimum 2 godzin tygodniowo oraz do dodatkowych zajęć wyrównawczych, jak również do pomocy osoby władającej językiem kraju pochodzenia ucznia.

Na realizację zadań związanych ze specyfiką funkcjonowania oddziału szkolnego dla uczniów przybywających z zagranicy i nieznających lub słabo znających język polski organ prowadzący szkołę otrzymuje w 2017 r. dodatkową wagę na ucznia w wysokości 0,3.

Sob., 20 Mj. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka