Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rządowy program pomocy dzieciom i uczniom z tytułu zdarzeń atmosferycznych

Rządowy program pomocy dzieciom i uczniom z tytułu zdarzeń atmosferycznych fotolia.pl

Rada Ministrów przygotowała projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2016 r.

 

Cel pomocy

Celem przedmiotowego rozporządzenia jest określenie szczegółowych warunków, form i zakresu pomocy oraz trybu postępowania w sprawie udzielenia pomocy, co umożliwi wypłatę jednorazowych świadczeń pieniężnych w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne dla dzieci i uczniów oraz organizację wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych dla uczniów albo zajęć opiekuńczych lub zajęć terapeutyczno-edukacyjnych dla dzieci i uczniów – pochodzących z rodzin, które poniosły straty w wyniku wystąpienia nawałnic lub innych zdarzeń atmosferycznych, w szczególności huraganów, deszczy nawalnych, gradobicia lub powodzi.

Beneficjenci pomocy

Beneficjentami pomocy finansowej w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne udzielanej zgodnie z rozporządzeniem będą dzieci realizujące w roku szkolnym 2016/2017 obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczniowie uczęszczający w roku szkolnym 2016/2017 do szkół wszystkich typów, z wyłączeniem szkół dla dorosłych, jeżeli ich rodziny poniosły w 2016 r. straty w wyniku wystąpienia żywiołu, które stanowiły podstawę do przyznania zasiłku celowego z pomocy społecznej w wysokości do 6 000 zł na podstawie art. 40 ustawy o pomocy społecznej.

Rozporządzenie przewiduje możliwość udzielania pomocy dzieciom i uczniom umieszczonym w formach rodzinnej pieczy zastępczej, tj. w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka. Biorąc pod uwagę możliwość dotknięcia skutkami żywiołu również rodziców zastępczych lub osób prowadzących rodzinny dom dziecka (których funkcja opiekuńcza wobec dzieci i uczniów nie jest w pełni finansowana ze środków budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego), konieczne staje się zapewnienie również tym osobom wsparcia ze strony państwa.

W przypadku dzieci i uczniów umieszczonych w instytucjonalnych formach pieczy zastępczej (placówki i ośrodki) wszystkie potrzeby, również w przypadku wystąpienia zdarzeń losowych, w tym żywiołu, muszą być pokrywane z budżetu państwa. Zatem w tym przypadku nie jest uzasadnione, aby budżet państwa dwukrotnie finansował działania o tym samym charakterze.

Formy pomocy

Pomoc finansowa dla dzieci i uczniów będzie udzielana w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne. Zasiłek losowy będzie jednorazowym świadczeniem pieniężnym udzielanym w 2016 r. w wysokości 500 zł albo 1000 zł.

Drugą formę pomocy stanowią wyjazdy terapeutyczno-edukacyjne dla uczniów, mające charakter pomocy interwencyjnej, świadczone jednorazowo na wniosek rodziców ucznia (prawnych opiekunów), rodziców zastępczych lub osób prowadzących rodzinny dom dziecka albo pełnoletniego ucznia albo na wniosek innej osoby za zgodą rodziców ucznia (prawnych opiekunów), rodziców zastępczych lub osób prowadzących rodzinny dom dziecka albo pełnoletniego ucznia. Pomoc dla uczniów w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego będzie finansowana z budżetu państwa w wysokości do 1300 zł na jednego ucznia.

Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego z udziałem psychologa lub terapeuty podczas wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego dla uczniów, którzy w związku z przebytym przeżyciem emocjonalnym i doznanym stresem są narażeni na pojawienie się zaburzeń emocjonalnych, powinno nastąpić jak najszybciej od momentu wystąpienia żywiołu. Z powodu organizacji roku szkolnego ustalono, że wyjazdy będą realizowane w czasie ferii letnich, a w przypadku uzasadnionej potrzeby udzielenia pomocy niezwłocznie po wystąpieniu żywiołu – w czasie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych, z zapewnieniem przez organizatora wyjazdu prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Trzecią formą pomocy, stanowiącą alternatywne rozwiązanie wobec wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych, są zajęcia opiekuńcze i zajęcia terapeutyczno-edukacyjne dla dzieci realizujących w roku szkolnym 2016/2017 obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, dla uczniów uczęszczających w roku szkolnym 2016/2017 do klas I-III szkoły podstawowej oraz uczniów uczęszczających w roku szkolnym 2016/2017 do szkół wszystkich typów, z wyłączeniem szkół dla dorosłych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W celu zoptymalizowania środków niezbędnych na realizację pomocy w formie zajęć przewidziano, że gmina otrzyma na każde dziecko lub ucznia dotację w wysokości 500 zł. Dodatkowo, przekazane zostaną środki w wysokości 1 000 zł na każdą grupę 5 dzieci lub uczniów uczestniczących w tych zajęciach.

Szczegółowy tryb postępowania w sprawie udzielania pomocy w jednej z opisanych powyżej formach został opisany w projekcie rozporządzenia.

Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad lipcowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.

Czw., 7 Lp. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka