Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ożywione dyskusje na wrześniowym zespole środowiska KWRiST

Ożywione dyskusje na wrześniowym zespole środowiska KWRiST fotolia.pl

Kilka tematów wrześniowego posiedzenia Zespołu ds. Energii, Klimatu i Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wywołało długie dyskusje. O czym rozmawiano?

W pierwszej kolejności powrócił temat ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw. Zdaniem Związku Gmin Warmińsko-Mazurskich, projekt nadal przerzuca większość zadań na samorządy, z czym nie zgadza się strona rządowa. Przedstawiciel Związku Powiatów Polskich zapytał natomiast czy jest możliwa zmiana przepisu, który nakazuje właścicielom nieruchomości dokonywanie obowiązkowych ocen ryzyka w wewnętrznym systemie wodociągowym, który ma sporządzać w formie pisemnej lub w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Zapytał również czy przepisy dotyczące informowania o jakości wody przez wójta nie są nadmiarowe. Przedstawicielki Głównego Inspektoratu Sanitarnego zapewniły, że strona rządowa pochyli się jeszcze nad brzmieniem tych przepisów. Ustalono, że odbędzie dodatkowe spotkanie osób dotychczas zaangażowanych w pisanie przepisów z obu stron, by można było przedstawić wnioski na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Następnie wydano pozytywną opinię na temat projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu przeprowadzania wstępnej oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym, przypadków wykluczających możliwość uznania terenu za nadający się do lokalizacji obiektu energetyki jądrowej będącego równocześnie obiektem jądrowym oraz szczegółowego zakresu wstępnego raportu lokalizacyjnego dla takiego obiektu. Poproszono jednak by w uzasadnieniu rozporządzenia stwierdzono, że odległości do dróg gminnych i powiatowych będą uwzględniane już we właściwych dokumentach planistycznych związanych z lokalizacją obiektów jądrowych.

Zespół wydał także opinie pozytywne dla projektów dwóch aktów związanych z systemem gospodarki odpadami: rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, a także rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań. Przy okazji jednak na prośbę strony rządowej poruszono temat stanowiska strony samorządowej w sprawie rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Samorządowcy po raz kolejny podkreślili, że w ich percepcji to ROP powinien zostać wprowadzony jako pierwszy, a dopiero potem system kaucyjny, który pozbawi samorządy części środków potrzebnych na utrzymywanie systemów gospodarki odpadami.

Następnie omówiono założenia ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (UD41). Głównym założeniem jest ułatwienie życia prosumentom, jednak Związek Powiatów Polskich ma wątpliwości co do jednego z przepisów. Okazuje się bowiem, że rząd planuje skrócić termin na wydanie pozwoleń na budowę dotyczących niektórych instalacji OZE (głównie chodzi o fotowoltaikę i pompy ciepła o mocy większej niż 150 kW), po którym na organy administracji architektoniczno-budowlanej są nakładane kary za zwłokę. Nie będzie to symboliczne skrócenie tego terminu, bowiem aż ponad dwukrotne. Z 65 dni, po których teraz można nakładać kary, przepis art. 35 ust. 6 Prawa budowlanego zostanie w tym zakresie 30 dni. Wobec tego ZPP zaprotestowało, ponieważ jeśli ma to być nadal w systemie pozwoleń na budowę wydaje się praktycznie niemożliwe przeprowadzenie procedury w 30 dni, głównie ze względu na zapewnienie aktywnego udziału strony. ZPP wysłał przed posiedzeniem uwagę w tym zakresie, ale zapowiedziano, że prawdopodobnie będzie wysłana bardziej rozbudowana, zwłaszcza, że przedstawiciele Ministerstwa Klimatu twierdzili, że to unijne rozporządzenie i dyrektywa Red-II narzucają skrócenie terminów, by całość inwestycji mieściła się w 3 miesiące. Zostało to sceptycznie przyjęte przez stronę samorządową. Na zespole ustalono więc, że MKiŚ odniesie się do ewentualnie spływających uwag, a Komisja Wspólna, na posiedzeniu plenarnym podejmie decyzję czy upoważniać zespół do wydania opinii wiążącej.

Następnie, w sprawach różnych, pokrótce dyskutowano o projekcie Koncepcji Rozwoju Kraju 2050, gdzie strona samorządowa z zaskoczeniem przyjęła informację, że dokument ten – choć dość ogólny – w zasadzie nie ma w założeniu przyjmować jakichkolwiek celów dla państwa, a raczej stanowić diagnozę zjawisk. Niemniej, po przeanalizowaniu uwag, które napływają do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej strona samorządowa ma otrzymać gotowy tekst, który zaopiniuje prawdopodobnie w październiku. Sama KRK2050 ma być uchwalona do końca tego roku.

Podjęto też wątek infrastruktury energetycznej średniego napięcia oraz potrzeby prac nad specustawą. Strona rządowa wyraziła zdanie, że raczej nie jest potrzebna specustawa w tym zakresie. Została więc poproszona o wykaz inwestycji związanych z modernizacją sieci średniego napięcia.

Na koniec, Związek Województw RP uargumentował swój wniosek o włączenie przedstawicieli samorządów w prace zespołu, który opracowuje zmiany ustawy o ochronie przyrody w obszarze ochrony terenów zieleni i zadrzewień – głównie przepisów dotyczących drzew. Strona samorządowa dowiedziała się, że podstawą prac są projekty jednej z organizacji pozarządowych przedstawione na Parlamentarnym Zespole Przyjaciół Drzew. Stąd Związek Województw wskazał w swoim piśmie, że przede wszystkim w zespole ministerialnym powinni być obecni przedstawiciele ich organizacji oraz Związku Powiatów Polskich, jako przedstawicieli organów, które najczęściej wydają decyzje w zakresie usuwania drzew. Ponieważ nie uzyskano odpowiedzi co do zamierzeń ministerstwa, poproszono o stanowisko na posiedzeniu plenarnym lub wcześniej.

Na koniec, przedstawiciel ZPP zapowiedział, że niedługo skieruje pod obrady zespołu kwestię opieki nad rannymi i chorymi zwierzętami, gdyż pojawiły się w tej sprawie wątpliwości prawne.

Sob., 21 Wrz. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński