W 2015 roku po raz pierwszy przy sprawdzaniu i ocenianiu prac egzaminacyjnych z matematyki na egzaminie gimnazjalnym zostaną wykorzystany system e-ocenianie. Zmienia to w sposób znaczący sposób pracy egzaminatorów, którzy będą oceniać jedynie pojedyncze zadania z arkusza (wymagające indywidualnej analizy, nie zaś automatycznej weryfikacji). W konsekwencji inaczej musi zostać określony schemat wynagradzania.
Ministerstwo Edukacji Narodowej proponuje zatem, by w tym przypadku wysokość wynagrodzenia za każde sprawdzone zadanie była uzależniona od stopnia trudności sprawdzania zadań. W przypadku zadań na 1. Stopniu trudności wynagrodzenie będzie wynosiło 0,066% stawki, zaś w przypadku zadań na 2. Stopniu trudności – 0,080% stawki. Jeśli zdający nie podjął próby rozwiązania danego zadania egzaminatorowi przysługiwałoby wynagrodzenie za przeprowadzenie czynności administracyjno-technicznych – w wysokości 5% kwoty przewidzianej jako wynagrodzenie przy tradycyjnym sposobie sprawdzania arkusza egzaminacyjnego.
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu sprawdzianów i egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego został pozytywnie zaopiniowany przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu w dniu 21 stycznia.