Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Szybko i sprawnie na zespole infrastruktury

Już od dawna nie było tak spokojnego posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska. W dniu 18 listopada bez większej dyskusji zostały zaopiniowane pozytywnie wszystkie projekty aktów normatywnych (jeden z nich wstępnie).

Były to:

1)      projekt Programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej Południowy Bałtyk 2014-2020;

2)      projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego;

3)      projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów;

4)      projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów;

5)      projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;

6)      projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów;

7)      projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej;

8)      projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie rodzajów odpadów, które mogą być składowane na składowisku odpadów w sposób nieselektywny;

9)      projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie próby strzępienia odpadów z pojazdów wycofanych z eksploatacji;

10)   projekt Programu Współpracy Terytorialnej Brandenburgia-Polska 2014-2020;

11)   projekt założeń do ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (właśnie ten projekt został zaopiniowany wstępnie – ze względu na termin przesłania projektu uniemożliwiający przeanalizowanie wszystkich szczegółów);

12)   projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie granicy portu morskiego w Łebie.

Najżywsza dyskusja rozgorzała w punkcie dotyczącym spraw różnych. Omawiano w nim bowiem kwestię dotyczącą prawa wojewody do wydania zarządzenia zastępczego ustalającego brzmienie studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego. Wojewoda dysponuje taką kompetencją wówczas, gdy gmina w terminie dwóch lat od dnia otrzymania dokumentacji złoża kopalin nie wprowadzi go własnym staraniem do studium. W toku dyskusji okazało się, że problem jest znacznie poważniejszy niż ten wstępnie zarysowany. Niechęć gmin do uwzględniania w studium udokumentowanych złóż kopalin wynika z trzech powodów:

·         uwzględnienie złoża w studium i tak nie zabezpiecza go przed zabudowaniem;

·         choć w większości przypadków (zwłaszcza w przypadku kopalin pospolitych) wprowadzenie zmiany jest w interesie przedsiębiorcy, a niekoniecznie interesie publicznym koszty zmian studium są ponoszone przez gminę;

·         gmina nie posiada żadnych efektywnych sposobów przeciwdziałania eksploatacji złóż kruszyw – nawet jeśli jest to niekorzystne z punktu widzenia rozwoju gminy oraz ochrony sieci drogowej.

Konieczna jest zatem głębsza dyskusja. Będzie ona kontynuowana na następnym posiedzeniu Zespołu po otrzymaniu danych statystycznych dotyczących skali problemu.

 

Pt., 21 Lst. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski