Po dziesięciu latach stosowania dotychczasowych przepisów dotyczących szkolenia obronnego Ministerstwo Obrony Narodowej postanowiło dokonać w nich istotnych zmian – w dużej mierze pod wpływem uwag zgłaszanych w formie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych (NKPPO).
W stosunku do obecnego stanu prawnego proponuje się m.in.:
· poszerzenie katalogu organizatorów szkolenia obronnego o osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów lub ministrów kierujących działami administracji rządowej, a także kierowników jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów;
· objęcie zakresem szkolenia obronnego również kształtowanie umiejętności współdziałania w realizacji zadań obronnych różnych jednostek organizacyjnych administracji publicznej i przedsiębiorców na wszystkich poziomach administracji publicznej;
· szczegółowe uregulowanie problematyki wyższych kursów obronnych, które dedykowane są osobom zajmującym kierownicze stanowiska w administracji publicznej (w tym administracji samorządowej;
· wprowadzenie ćwiczeń kompleksowych;
· zmniejszenie częstotliwości ćwiczeń – ćwiczenia międzynarodowe, krajowe, regionalne i kompleksowe będą się obywały nie rzadziej niż co sześć lat, zaś pozostałe – nie rzadziej niż raz na trzy lata;
· zaktualizowania katalogu uczestników szkolenia obronnego.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szkolenia obronnego został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli.