Ustawa z dnia 7 maja 2010 roku o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych nałożył obowiązek lokalizowania kanałów technologicznych w pasach drogowych budowanych lub przebudowywanych dróg publicznych. Nie zostały jednak określone warunki techniczne sytuowania przedmiotowych kanałów. Ta luka prawna zostanie wkrótce usunięta.
Do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego trafiły bowiem trzy powiązane ze sobą projekty aktów wykonawczych:
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie;
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie;
- projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.
W pierwszym z wymienionych rozporządzeń – najistotniejszym dla jednostek samorządu terytorialnego – przyjmuje się następujące warunki lokalizacji kanałów technologicznych:
- kanał technologiczny ma być sytuowany wzdłuż drogi, wyłącznie poza konstrukcją nawierzchni jezdni, na głębokości nie mniejszej niż 0,5 m licząc od górnej granicy zewnętrznej ścianki kanału technologicznego lub rury osłonowej do poziomu – w zależności od sytuacji – dolnej granicy konstrukcji nawierzchni: pobocza, chodnika lub ścieżki rowerowej, dna rowu, terenu;
- kanał technologiczny może przechodzić poprzecznie przez pas drogowy przy zachowaniu 0,5 metrowej głębokości posadowienia i przy wartości kąta krzyżowania się osi kanału z osią jezdni mieszczącej się między 60 a 90 stopniami;
- posadowienie kanału technologicznego oraz jego studni nie może pogarszać warunków umieszczenia instalacji służących zarządzaniu ruchem drogowym, posadowienia urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, odwodnienia pasa drogowego, a także ograniczać światła przepustów i rowów, jak również powodować utrudnienia w wykonywaniu czynności związanych z utrzymaniem drogi i obiektów inżynierskich.
Wszystkie trzy projekty rozporządzeń będą przedmiotem obrad Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.