Przedstawiany do konsultacji, w ramach prac KWRziST projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, uwzględniając szczególny charakter niektórych spośród rzeczy znalezionych wskazuje również na odmienny sposób postępowania z tymi rzeczami, w zależności od kategorii, do jakiej daną rzecz można zakwalifikować.
Nowe przepisy precyzują sposób postępowania z rzeczami ulegającymi szybkiemu zepsuciu się, odnalezioną bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi, ekwipunkiem wojskowym itp.
Projekt ustawy wskazuje także katalog rzeczy, do których nie mają zastosowania przepisy o rzeczach znalezionych.
Pozostawia jednak w dalszym ciągu nieuregulowaną kwestię postępowania w przypadku, gdy osobą znalazcy jest funkcjonariusz Policji, straży miejskiej czy innych służb ochrony porządku publicznego. W przypadku nieodebrania rzeczy przez uprawnionego, w ciągu roku od doręczeniu mu wezwania do odbioru, a w przypadku niemożności wezwania go, w ciągu dwóch lat od znalezienia, rzecz staje się własnością znalazcy. Jednakże funkcjonariusz, który odnalazł rzecz w ramach realizacji swych obowiązków służbowych nie może nabyć odnalezionego w ten sposób przedmiotu na wyżej wymienionych zasadach.
Nowa ustawa wprowadza zmiany do sposobu dokumentowania przyjęcia rzeczy znalezionych przez uprawniony do tego podmiot. Dotychczas sposób dokumentowania przyjęcia rzeczy zawarto w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie rzeczy znalezionych ( Dz. U. 1966 r., Nr 22, poz. 141 z późn. zm.), który stanowi :
" § 5. 1. Odebranie zawiadomienia o znalezieniu rzeczy oraz przyjęcie oddanej rzeczy powinno być stwierdzone w wydanym znalazcy poświadczeniu, w którym należy wymienić imię, nazwisko i adres znalazcy oraz dokładnie określić znalezioną rzecz, czas i miejsce znalezienia. Jeżeli znalazca żąda znaleźnego, należy uczynić o tym wzmiankę w poświadczeniu.
2. Organ wydający poświadczenie zatrzymuje jego odpis podpisany przez znalazcę."
Nowa regulacja przewiduje dodatkowo obowiązek każdorazowego sporządzania również protokołu, który ma dopiero stanowić podstawę do wydania znalazcy poświadczenia przyjęcia zawiadomienia o znalezieniu oraz przyjęciu rzeczy.
Nowelizacja ustawy proponuje również zmianę postępowania z odnalezionymi dokumentami. Obecnie zakres postępowania w przypadku odnalezienia dokumentów w postaci tymczasowego zaświadczenia tożsamości, dokumentu podróży, dowodów osobistych i paszportów reguluje § 13 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie rzeczy znalezionych. W projekcie ustawy zrezygnowano z określenia sposobu postępowania w przypadku odnalezionych dowodów osobistych i paszportów. Mając na uwadze, iż jedną z najczęściej składanych rzeczy do Biur Rzeczy Znalezionych są np. portfele zawierające dokumenty bądź same dokumenty w postaci dowodów osobistych, paszportów, prawa jazdy itp. celowe wydaje się być uwzględnienie sposobu postępowania z tymi dokumentami, poprzez wskazanie np. obowiązku przekazania ich do organów, przez które zostały one wydane.
Poniżej pełna treść projektu ustawy wraz z uzsadnieniem