Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nauczanie specjalne w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej

Obowiązujące obecnie przepisy dotyczące organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w szkołach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej pochodzą jeszcze z 2003 roku – co więcej odpowiednie rozporządzenie od tego czasu nie było ani razu nowelizowane. Tymczasem w latach 2003-2011 miały miejsce istotne zmiany w systemie prawnym – dotyczące tak systemu edukacji, jak i ochrony zdrowia. Minister Edukacji Narodowej przystąpił wreszcie do porządkowania stanu prawnego. 

Przedłożony obecnie projekt rozporządzenia w dużej mierze powtarza rozwiązania dotychczas istniejące. Wśród zmian wymienić należy:

  • zniesienie ograniczenia, iż szkoła ponadgimnazjalna w podmiocie leczniczym lub jednostce pomocy społecznej może być utworzona jedynie wówczas, gdy w jej skład będą wchodziły co najmniej dwa oddziały;
  • wprowadzenie możliwości zezwolenia na odstąpienie od udziału ucznia przedszkola lub szkoły zorganizowanych w podmiotach leczniczych w zajęciach edukacyjnych w sytuacji, kiedy stan zdrowia ucznia uniemożliwia mu udział w tych zajęciach (np. po zabiegu operacyjnym);
  • rezygnację z ustalania w treści rozporządzenia liczebności uczniów w oddziale przedszkola lub w oddziale szkoły. Proponuje się by liczebność ta była ustalana odpowiednio przez dyrektora przedszkola lub dyrektora szkoły, w uzgodnieniu z organem prowadzącym przedszkole lub szkołę, i by miała uwzględniać szczególne potrzeby psychofizyczne uczniów wynikające z ich stanu zdrowia lub stopnia upośledzenia umysłowego;
  • rezygnację z określania minimalnej liczby uczniów w grupie wychowawczej;
  • określenie celu organizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych. Są nimi: zaspokajanie potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów oraz zagospodarowanie czasu wolnego uczniów, a w podmiotach leczniczych – również wspomaganiu procesu terapeutycznego;
  • rezygnację z zamkniętego katalogu możliwych do realizacji form specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych.

Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu.

Czw., 30 Sp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski