Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

A jednak profil kandydata na kierowcę

Najważniejszą sprawą poruszoną na posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska było przesądzenie trybu wydawania praw jazdy. Jak informowaliśmy wbrew ustaleniom z posiedzenia plenarnego Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej podpisał rozporządzenie w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami. Na wysokości zadania stanął  Minister Spraw Wewnętrznych, który na wniosek ZPP, jako organ współdziałający odmówił podpisu wskazując na brak wymaganej przepisami prawa opinii Komisji Wspólnej.

W tej sytuacji Ministrowi Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie pozostało nic innego jak powrócić do Komisji Wspólnej z prośbą o rozstrzygnięcie. Nim przystąpiono do rozstrzygnięć merytorycznych wpierw przedstawiciele Związku Powiatów Polskich potępili postępowanie resortu transportu. Na poziomie merytorycznym największe zastrzeżenia budził brak zabezpieczenia zwiększonych kosztów wydawania praw jazdy. Dzięki staraniom ZPP, strona rządowa przyjęła następujące propozycje:

  • zabezpieczenie na potrzeby wdrożenia nowych rozwiązań kwoty 5 mln zł;
  • zwaloryzowanie opłat za wydanie praw jazdy o współczynnik inflacji;
  • wprowadzenie na przyszłość klauzuli waloryzacyjnej;
  • zamrożenie ceny wytworzenia prawa jazdy.

W tej sytuacji główne zastrzeżenia zostały rozwiane, co umożliwiło pozytywne zaopiniowanie projektu. W odniesieniu do dopuszczalności wprowadzania profilu kandydata na kierowcę strona samorządowa przyjęła deklarację, że RCL nie dostrzega przekroczenia delegacji ustawowej.

Nieco mniejsze emocje wzbudził projekt ustawy – Prawo wodne. Jest to projekt przewidujący gruntową zmianę struktury administracji wodnej, a w ślad za tym – zmianę podziału kompetencji (pozbawienie starostów uprawnienia do wydawania pozwoleń wodnoprawnych, przekazanie uprawnień z zakresu spółek wodnych wójtom). Zarówno Związek Powiatów Polskich, jak i Związek Gmin Wiejskich sprzeciwiły się zmianom, uwagi wniosła również znaczna część województw. Rozstrzygnięcie okazało się jednak zbędne ze względu na niezakończoną procedurę uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.

Pozostałe projekty zostały zaopiniowane pozytywnie. Były to:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie sposobu obliczania kosztów wykonywania obowiązku użyteczności publicznej w stosunku do regularnego przewozu lotniczego;
  2. projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie sposobu obliczania wskaźników średniego narażenia oraz sposobu oceny dotrzymania pułapu stężenia ekspozycji;
  5. projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji;
  6. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie dokonywania oceny poziomów substancji w powietrzu;
  7. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych;
  8. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie pozbawienia dróg kategorii dróg krajowych;
  9. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.

Przewidziana w sprawach różnych dyskusja nad problemami stosowania art. 130a ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie odbyła się ze względu na spór kompetencyjny między resortami. Po ustaleniu Ministra właściwego do odniesienia się do wątpliwości strony samorządowej sprawa wróci pod obrady.

Pt., 20 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski