Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowy Zespół Komisji Wspólnej?

Na inauguracyjnym posiedzeniu grupy roboczej ds. obszarów metropolitalnych Unia Metropolii Polskich zaproponowała powołanie stałego Zespołu Komisji Wspólnej ds. Funkcjonalnych Obszarów Metropolitalnych i Miejskich. Zespół ten miałby być komplementarny do już istniejącego Zespołu ds. Obszarów Wiejskich, Wsi i Rolnictwa. Wstępna decyzja zostanie podjęta najprawdopodobniej na najbliższym posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej.

Zgodnie z założeniami pomysłodawców w zakresie działania Zespołu ds. Funkcjonalnych Obszarów Metropolitalnych i Miejskich miało by się znaleźć:

  1. wypracowywanie projektów stanowisk KWRiST dotyczących rozwoju sieci regionów metropolitalnych i miejskich oraz miast, powiatów i gmin tworzących funkcjonalne obszary (regiony) metropolitalne i miejskie, w tym zwłaszcza aktów normatywnych i planistycznych wynikających z polityk i działań prowadzonych w sprawach metropolii i miast przez Unię Europejską, Rząd RP i organizacje międzynarodowe;
  2. dokonywanie przeglądów i ocen systemu prawno-finansowego, warunkujących współdziałanie organów administracji publicznej (samorządowej i rządowej) na obszarach metropolitalnych i miejskich, zarówno w układzie poziomym czyli aglomeracyjnym, jak i pionowym czyli regionalnym, zgodnie z zasadą wielopoziomowego rządzenia, mając na względzie korzyści gospodarcze i obywatelskie dla wszystkich mieszkańców kraju;
  3. uzgadnianie projektów opinii KWRiST o rządowych propozycjach aktów normatywnych i planistycznych oraz o stanowiskach Rządu nt. inicjatyw legislacyjnych wnoszonych przez Parlament, Prezydenta RP i Obywateli, które w szczególności dotyczą samorządu metropolitalnego lub miejskiego oraz ich relacji z terenowymi organami administracji rządowej i samorządem województwa;
  4. inicjowanie i prowadzenie spraw mających znacznie w procesie integracji (konsolidacji) administracji publicznej na obszarach metropolitalnych i miejskich w aspekcie korzyści gospodarczych i obywatelskich;
  5. wypracowanie regulacji prawnych otwierający możliwość tworzenia metropolitalnych zarządów dróg jako struktury rządowo-samorządowej;
  6. zainicjowanie integracji służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na obszarach metropolitalnych i miejskich;
  7. inicjowanie analiz, badań i ekspertyz oraz organizowanie debat nt. kwestii metropolitalno-miejskiej, prowadzących do realizacji rozwiązania systemowego;
  8. obserwowanie konkretnych inicjatyw i praktyk współdziałania i konsolidacji organów JST oraz terenowych organów administracji rządowej na obszarach metropolitalnych i miejskich, w szczególności w zakresie absorpcji pomocy unijnej w perspektywie 2014-2020;
  9. inicjowanie i prowadzenie kampanii na rzecz poprawienia dostępu ogólnopolskich organizacji miast, gmin i powiatów do baz danych administracyjnych, w szczególności danych o stanie finansów publicznych i wieloletnich prognozach finansowych. Jest to warunek sine qua non przygotowania administracji funkcjonalnej.
Czw., 19 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski