W obowiązującym jeszcze stanie prawnym obowiązywała zasada, że wszystkie drogi publiczne są przystosowane do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t. Minister właściwy do spraw transportu określał sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o większym dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi. Z dniem 19 października bieżącego roku sytuacja ulegnie zmianie – zacznie bowiem obowiązywać domniemanie, że drogi krajowe są przystosowane do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t. W efekcie tak jak do tej pory minister wskazywał drogi o podwyższonej wobec standardu nośności, tak teraz będzie wskazywał te o nośności obniżonej.
Nastąpi to na mocy rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10t oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8t. Zaproponowane rozwiązania oznaczają, że:
- sieć dróg krajowych, na których możliwy jest ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi do 11,5 t wzrośnie o 728 km – do 5814 km;
- sieć dróg krajowych, na których możliwy jest ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi do 10 t ulegnie zmniejszeniu o 1021 km i będzie miała długość 10.669 km;
- sieć dróg krajowych, na których możliwy jest ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi do 8 t wyniesie 2317 km;
- sieć dróg wojewódzkich, na których możliwy jest ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi do 10 t ulegnie symbolicznemu zmniejszeniu (o około 21 km) i będzie miała długość 12.539 km.
Zainteresowanych sposobem zakwalifikowania poszczególnych dróg krajowych i wojewódzkich zachęcamy do zapoznania się z projektem rozporządzenia.