Posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej w dniu 14 grudnia 2011 roku upłynęło pod znakiem dyskusji nad projektem ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Interesującą przyszłość można również wróżyć systemowi wsparcia budowy mieszkań socjalnych.
Jak zostało wskazane w leadzie najdłuższa dyskusja na posiedzeniu dotyczyła projektu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Podstawą dyskusji był ministerialny projekt z dnia 2 grudnia, do którego zostały wniesione liczne pytania i uwagi. Większość kwestii została jednak wyjaśniona, zaś pewne poprawki redakcyjne zostały ustalone jako możliwe do wprowadzenia w toku prac parlamentarnych. Odrzucona została natomiast propozycja ograniczenia zakresu zakazu łączenia funkcji asystenta rodziny i pracownika socjalnego. Zgodnie z propozycją będzie to możliwe jeżeli obie funkcje są pełnione w różnych gminach; tymczasem w dużych miastach występuje niejednokrotnie mniejsze powiązanie między poszczególnymi dzielnicami, niż sąsiednimi małymi gminami. Niestety wobec niemożliwości sformułowania prostego przepisu regulującego kwestię dotyczącą dużych miast uznano, że będzie ona odłożona do dużej nowelizacji. Ostatecznie strona samorządowa wyraziła akceptację dla przedłożonych rozwiązań. Formalna opinia nie była sformułowana, ze względu na fakt, iż projekt będzie przedłożony jako inicjatywa poselska.
Dwa projekty zostały zdjęte z porządku obrad ze względu na niezakończone uzgodnienia międzyresortowe. Były to:
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie organizacji, kwalifikacji personelu, sposobu funkcjonowania i rodzajów podmiotów leczniczych wykonujących świadczenia stacjonarne i całodobowe oraz ambulatoryjne w sprawowaniu opieki nad uzależnionymi od alkoholu oraz sposobu współdziałania w tym zakresie z instytucjami publicznymi i organizacjami społecznymi, przy czym w tym przypadku wydana została opinia wstępnie pozytywna;
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą – w tym przypadku o zdjęcie projektu wniosła sama strona rządowa, która nie była przygotowana do ustosunkowania się do licznych uwag.
Negatywnie został zaopiniowany projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Podniesienie składki rentowej po stronie pracodawców w sposób znaczący powiększy bowiem wydatki sektora samorządowego, który jako całość stanowi największego pracodawcę w kraju.
Do decyzji strony samorządowej – po wcześniejszym uzyskaniu opinii Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego – skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Ustawa przewiduje bowiem składanie sprawozdań w formie elektronicznej, tymczasem przedłożony projekt ustala wzór… papierowy. Kwestia ta wymaga wyjaśnienia.
Pozytywnie zostały natomiast zaopiniowane:
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie w sprawie leczenia substytucyjnego;
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie postępowania podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne ze zwłokami pacjenta w przypadku śmierci pacjenta. Do projektu została wniesiona uwaga o konieczności jaśniejszego ustalenia kolejności czynności personelu. Przedłożona redakcja budziła bowiem wątpliwość czy skierowanie do chłodni ma być wystawiane bezpośrednio po stwierdzeniu zgonu, czy też po odczekaniu przewidzianego przez rozporządzenie czasu przetrzymania zwłok poza chłodnią;
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego zakresu i trybu udzielania zakładom ubezpieczeń informacji o stanie zdrowia ubezpieczonych lub osób, na rzecz których ma zostać zawarta umowa ubezpieczenia oraz sposobu ustalania wysokości opłat za udzielenie tych informacji.
W ramach spraw różnych przedyskutowane zostały problemy wynikłe na tle stosowania ustawy z 28 grudnia 2006 roku o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury poinformowała, iż do tej pory samorządy wykorzystują praktycznie całość Funduszu Dopłat. W roku ubiegłym było to 40 mln zł, w bieżącym – 80 mln, na rok przyszły zabezpieczone zostało 120 mln zł. Planowane jest wprowadzenie istotnych zmian korzystnych z punktu widzenia samorządu terytorialnego. Zostaną one przedstawione po zakończeniu prac wewnętrznych w resorcie.
Zespół przyjął również do wiadomości informację o stanie przygotowań aktów wykonawczych do ustawy o działalności leczniczej.
Zasygnalizowany został również problem niewydania przepisów regulujących zakres odpowiedzialność za błędy medyczne (w szczególności szkody medyczne). W konsekwencji zakłady ubezpieczeń nie chcą obecnie podpisywać umów OC dla podmiotów leczniczych.