15 lutego br. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.
Zespół wstępnie pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie typów publicznych szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne, którym mogą być podporządkowane szkoły filialne. Opinia zmaterializuje się w momencie podpisania przez Prezydenta nowelizacji ustawy - Prawo oświatowe uchwalonej przez Sejm 13 stycznia 2022 r., gdyż to w tej ustawie znajduje się podstawa prawna do wydania przedmiotowego rozporządzenia.
Podczas posiedzenia omówiono projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Ponieważ uzgodnienia międzyresortowe, a także konsultacje projektu jeszcze trwają, zdecydowano, że Zespół wyda opinię po otrzymaniu projektu w wersji po uzgodnieniach międzyresortowych, ewentualnie będzie mogła to być opinia obiegowa.
Jednym z tematów porządku obrad był także procedowany w trybie odrębnym projekt (który został podpisany przez Ministra Edukacji i Nauki 8 lutego br.) zmieniający rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dotyczący dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów. Minister Marzena Machałek podziękowała za zgłoszone uwagi. Jak wskazała, na skutek jednej z nich został przesunięty termin przekazania przez samorządy środków na wypłatę dofinansowania dla dotowanych szkół z 11 marca br. na 31 marca 2022 r. Przedstawiciele strony samorządowej zgłosili, że poza koniecznością wysondowania przez dyrektora do 21 lutego br. jakie będą potrzeby w zakresie organizacji zajęć (w tym przewidzenie jakie potrzeby będą od nowego roku szkolnego) dużym problemem może okazać się znalezienie specjalistów, którzy tego typu zajęcia mogliby poprowadzić.
Zespół pozytywnie z uwagami zaopiniował Kryteria podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r. Temat ten szerzej opisywaliśmy tutaj.
Zgromadzeni omówili także zagadnienia dotyczące zmian w systemie wynagradzania nauczycieli oraz kwestie dotyczące wdrażania modelu dotyczącego edukacji włączającej, o czym więcej informacji można znaleźć tutaj. Pochylono się także nad wątpliwością interpretacyjną dotyczącą organizacji pobytów w domach wczasów dziecięcych (z tematem można zapoznać się tutaj).
Jedną z deklaracji jaka padła na Zespole, była wypowiedź dyrektora Jerzego Jakubczuka, który zapowiedział zmiany w finansowaniu młodzieżowych ośrodków wychowawczych na 2023 r. Planowane jest naliczanie subwencji na podstawie danych śródrocznych ale temat będzie jeszcze przedmiotem dyskusji strony rządowej i samorządowej.
Na zakończenie wywołano temat wzrostu finansowania edukacji domowej na 2022 r., które nastąpiło w formie arbitralnej decyzji Ministra po zaopiniowaniu algorytmu podziału subwencji przez Komisję Wspólną. Ponieważ resort edukacji w swej odpowiedzi do ZPP wskazał, że inicjatywa ta wynika ze zwiększenia w związku z okresem pandemii nauczania uczniów w formie edukacji domowej, przedstawiciel ZPP poprosił o przedstawienie szczegółowych danych obrazujących o jakim wzroście mówimy z podziałem na szkoły publiczne i niepubliczne.