9 grudnia 2021 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST. Tym razem posiedzenie Zespołu zostało zdominowane przez szeroko pojęte kwestie finansowe i funduszowe: nowelizacja ustawy o OZE w kontekście projektów parasolowych, Fundusz Polski Ład i finansowanie projektów realizowanych przez porozumienia komunalne oraz finansowanie zadań zleconych w drodze ustawy – Prawo geologiczne i górnicze.
Projekty parasolowe – nie udało się poprawić nowelizacji ustawy o OZE, najprawdopodobniej będzie szybka zmiana legislacyjna
Sprawa ta była już przedmiotem prac Zespołu w listopadzie – wtedy jeszcze nowelizacja ustawy o OZE znajdowała się w parlamencie. Teraz prace nad ustawą się już zakończyły i na skutek kilku wydarzeń zmiana wspomagająca projekty parasolowe – tzw. poprawka samorządowa – się w ustawie nie znalazła. Resort klimatu i środowiska chciał ją bowiem wprowadzić do ustawy dopiero na etapie prac w Senacie, a Senat… ustawę odrzucił w całości, czyli tym samym nie wprowadził do niej żadnych poprawek.
Jednak jak przekazał naczelnik Jakub Safjański z resortu klimatu i środowiska, Ministerstwo na pewno będzie chciało doprowadzić do przyjęcia odpowiednich zmian legislacyjnych. W najbliższych dniach ma zostać opublikowany komunikat w tej sprawie.
Rządowy Fundusz Polski Ład dla porozumień komunalnych? Sprawa jest otwarta
Sprawa była dyskutowana na kanwie pisma Związku Powiatów Polskich. Aleksandra Machowicz-Jaworska z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazała, że obecnie toczą się prace nad nowelizacją uchwały Rady Ministrów Nr 84/2021 w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, przy czym najprawdopodobniej postulatu w zakresie porozumień komunalnych nie uda się w niej uwzględnić. A. Machowicz-Jaworska przekazała też, że w przyszłym roku nabory w Funduszu mają wyglądać inaczej, tj. mają być tematyczne.
Bartłomiej Zydel z Biura ZPP odpowiadając wskazywał, że kwestię porozumień najpełniej można byłoby rozwiązać w drodze nowelizacji uchwały – i że taka modyfikacja nie stanowi żadnej głębokiej, konstrukcyjnej modyfikacji. Sygnalizował równocześnie, że dopuszczenie finansowania zadań realizowanych przez porozumienia (w związku z konstrukcją przekazania zadania do realizacji) swobodnie mogłoby mieć miejsce także w drodze przychylnej interpretacji postanowień uchwały Rady Ministrów w obecnym brzmieniu. Zwracał też uwagę na to, że zarówno krajowa polityka rozwoju, jak i fundusze unijne silnie są zorientowane na współpracę samorządów.
Marek Wójcik, Sekretarz Strony Samorządowej KWRiST podnosił, że zakres podmiotowy Funduszu powinien być rozszerzony również na stowarzyszenia samorządów, być może także na organizacje turystyczne.
Przedstawicielka KPRM-u zadeklarowała przekazanie argumentów kierownictwu i przygotowanie pisemnej odpowiedzi na zgłaszane postulaty.
Prawo geologiczne i górnicze – rząd sam z siebie środków do zadań zleconych nie dosypie, samorządy mają instrumenty dochodzenia należności
Do osobliwej sytuacji doszło w toku prac Zespołu nad projektem dużej nowelizacji Prawa geologicznego i górniczego, które będą kontynuowane w styczniu 2022 roku. Zazwyczaj uwagi samorządowe dotyczące konieczności zapewnienia finansowania zadania – niezależnie od tego czy jest to zadanie własne, czy zadanie zlecone – spotykają się z wymijającymi odpowiedziami, czasem z zapewnieniem finansowania. Tym razem jednak na zgłoszoną przez Związek Powiatów Polskich uwagę w zakresie konieczności zapewnienia odpowiedniego finansowania dla zadań wykonywanych przez starostów na gruncie tej ustawy resort odpowiedział, że: „Postulat poza zakresem nowelizacji. Organy samorządowe posiadają odpowiednie instrumenty prawne do egzekwowania zwrotu kosztów realizacji zadań z zakresu administracji rządowej”. Zatem parafrazując: resort wprost odsyła do art. 49 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i wysuwania roszczeń cywilnych wobec Skarbu Państwa. To jednak powinien być wyjątek, a nie reguła.