21 września br. podczas Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST uzgodniono 4 projekty aktów prawnych i dyskutowano o proponowanym zwiększeniu roli kuratora oświaty oraz założeniach do budżetu oświaty na 2022 r. i wynagrodzeniach dla nauczycieli.
Opinię pozytywną Zespołu otrzymały następujące projekty:
- Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.
- Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie stanowisk oraz wymagań kwalifikacyjnych, jakie powinni spełniać pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach w Służbach Parków Krajobrazowych.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze Handel.
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Do opiniowania obiegowego skierowano wniosek Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o zaopiniowanie wpisu zawodu technik elektroautomatyk okrętowy do klasyfikacji zawodów szkolnictwa, ponieważ został przekazany członkom Zespołu na dzień przed posiedzeniem.
Natomiast projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz niektórych innych ustaw, ponieważ jest jeszcze na etapie uzgodnień międzyresortowych, powróci na kolejnym posiedzeniu Zespołu w nowej wersji.
Pierwszym tematem spraw różnych był wniosek ZPP o informację, ile było sytuacji, w których kurator wystąpił do organu prowadzącego o odwołanie dyrektora szkoły, który nie realizował zaleceń lub nie wprowadził programu naprawczego za ostatnie 3 lata. Jak wynika z odpowiedzi MEiN w ciągu ostatnich 5 lat było 5 takich przypadków, w ostatnich 3 latach – 2. W związku z faktem, że są to sytuacje sporadyczne strona samorządowa zgłosiła wniosek o przygotowanie przez MEiN informacji:
- ile programów naprawczych jest realizowanych w tej chwili w szkołach? Ustalono, że odp. zostanie przygotowana na piśmie, bo trzeba to sprawdzić z kuratorami (nie ma centralnego rejestru takich informacji);
- czy organ prowadzący odwołał dyrektora w tych 5 przypadkach z ostatnich 5 lat?
Ustalono, że na kolejnym posiedzeniu Zespołu odbędzie się dyskusja w tej sprawie.
Drugim tematem spraw różnych była prośba strony samorządowej o przekazanie przez MEiN informacji dotyczących założeń budżetu oświaty na 2022 r. oraz informacji o kształtowaniu się wynagrodzeń dla nauczycieli na rok 2022.
Minister Marzena Machałek poinformowała, że subwencja oświatowa w 2022 roku wyniesie 53,3 mld, czyli wzrośnie o 2,6%. Uwzględniono w niej nowe zadania, m.in. wzrost liczby dzieci z orzeczeniami (600 mln zł) czy 500 mln zł na wzrost standardu finansowego A, co ma przełożenie na zwiększenie dotacji przekazywanych przez JST dla szkół niepublicznych; zwiększenie wagi na edukację domową oraz zwiększenie rezerwy do 0,5%. Są też zmiany skutkujące zmniejszeniem subwencji przez oddanie szkół, m.in. Ministrowi Rolnictwa.
Ustalono, że szczegółowa dyskusja dotycząca zarówno subwencji oświatowej, jak i finansowania wynagrodzeń nauczycieli odbędzie się na spotkaniu zespołu ds. monitorowania finansów oświaty.
Przedstawiciele strony samorządowej zwrócili uwagę, że wzrost subwencji oświatowej o 2,6% nie rekompensuje wzrostu kosztów funkcjonowania oświaty ani inflacji, a blisko 90% subwencji pochłaniają płace nauczycieli.
Na wniosek strony samorządowej ustalono także, że odbędzie się dodatkowe posiedzenie Zespołu dotyczące programu „Laboratoria przyszłości” i programu „Poznaj Polskę”.