Obecnie polska administracja publiczna działa w warunkach niedokończonej reformy przebudowy i usprawnienia struktur instytucji publicznych. Zarządzanie środkami finansowymi jest nieefektywne, standardy usług publicznych i procedur ich świadczenia zmieniają się wolno i często nie są dopasowane do potrzeb obywateli, a ponadto nie stosuje się skutecznych metod planowania strategicznego i sprawnego zarządzania zasobami ludzkimi, finansowymi oraz materialnymi. W konsekwencji, stanowi to barierę rozwoju kraju, kształtuje niekorzystne relacje między organami państwa a obywatelami i przedsiębiorstwami. Skuteczniejsze zastosowanie oraz wykorzystywanie najnowszych technologii informacyjnych i komunikacyjnych mogłoby ułatwić przeobrażenie polskiej administracji. Tymczasem często informatyzacja jest traktowana jako cel sam w sobie, a nie jako narzędzie służące upraszczaniu i doskonaleniu procesów obsługi obywatela.
Powyższy akapit nie jest bynajmniej oceną rozżalonego klienta administracji publicznej. To ocena jaką zawarł rząd we wstępie do Planu Informatyzacji Państwa na lata 2011-2015. Planu, który ma poprawić obecny stan rzeczy.
Nastąpić to ma poprzez realizację działań pogrupowanych w ramach trzech celów strategicznych i odpowiedniej liczby celów szczegółowych:
- Świadczenie usług elektronicznych odpowiadających potrzebom obywateli i biznesu
- Wspieranie tworzenia i udostępniania usług elektronicznych odpowiadających potrzebom obywateli i przedsiębiorców
- Udostępnienie oraz umożliwienie ponownego wykorzystania zasobów informacyjnych sektora publicznego
- Uruchomienie narzędzi zwiększających możliwości uczestnictwa obywateli w życiu publicznym – wspieranie rozwoju idei gov2.0
- Zwiększenie przejrzystości administracji i czytelności prawa
- Zwiększenie sprawności i efektywności funkcjonowania administracji publicznej dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi teleinformatyki.
- Usprawnienie koordynacji informatyzacji Państwa i rozwoju systemów teleinformatycznych instytucji realizujących zadania publiczne
- Ograniczenie liczby procedur administracyjnych i ich uproszczenie
- Uwspólnienie zasobów informacyjnych, danych referencyjnych, wzorów dokumentów i procesów
- Integracja i wspólne wykorzystywanie zasobów technicznych instytucji realizujących zadania publiczne
- Interoperacyjność i bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych administracji publicznej
- Rozwijanie kompetencji informatycznych pracowników i kadry informatyków administracji publicznej
- Koordynacja przygotowania projektów informatyzacyjnych perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020
- Tworzenie warunków dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
- Zapewnienie szerokopasmowego dostępu do Internetu zgodnie z wytycznymi strategii Europa 2020 oraz Europejskiej Agendy Cyfrowej
- Prowadzenie lub wspieranie działań promocyjnych i edukacyjnych w zakresie korzystania z usług elektronicznych
- Prowadzenie działań skierowanych do osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym
- Zapewnienie bezpieczeństwa ogólnego przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych oraz zapobieganie cyberprzestępczości
- Upowszechnienie zastosowania technologii teleinformatycznych w ochronie zdrowia, środowiska i w kulturze.
Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że Plan Informatyzacji Państwa nie podzieli losu wielu szczytnych programów strategicznych, które pozostały jedynie na papierze. Projekt będzie opiniowany na wrześniowym posiedzeniu Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej.