Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe zasady numerowania budynków

Ustawa z dnia 4 marca 2010 roku o infrastrukturze informacji przestrzennej wprowadziła w miejsce dotychczasowej ewidencji numeracji porządkowej, ewidencję miejscowości, ulic i adresów. Szczegółowy zakres informacji gromadzonych w bazach danych tej ewidencji, organizację i tryb tworzenia, aktualizacji i udostępniania tych baz, a także wzór wniosku o ustalenie numeru porządkowego, ma określić minister właściwy do spraw administracji publicznej w drodze rozporządzenia. Nastąpi to mocą rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów, którego projekt trafił pod obrady Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Zgodnie z projektem rozporządzenia w ewidencji mają być ujęte następujące dane:

  • w odniesieniu do miejscowości – urzędowe nazwy miejscowości i ich rodzaje, identyfikatory TERYT miejscowości, dane określające przebieg granic miejscowości, współrzędne X, Y miejscowości, nazwy jednostek zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa, w granicach których położona jest miejscowość oraz ich identyfikatory TERYT;
  • w odniesieniu do ulic i placów: nazwy ulic i placów, identyfikatory TERYT nazw ulic i placów, dane określające przebieg osi ulic, dane określające przebieg zewnętrznych granic placów oraz ulic w kształcie ronda.

Dla każdej ulicy i każdego placu posiadającego nazwę tworzy się odrębne, ciągłe zbiory numerów porządkowych w sposób zapewniający przestrzenną regularność każdego z tych zbiorów oraz unikalność jego elementów, zachowując w miarę możliwości istniejące numery porządkowe, ujawnione w ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości, oraz dotychczasowe zasady tej numeracji.

W przypadku ustalania numerów porządkowych związanych z nowymi, nie zabudowanymi dotychczas ulicami lub osiedlami, a także w przypadku podjęcia decyzji o zmianie wszystkich istniejących numerów porządkowych związanych z określoną ulicą lub osiedlem, mają być stosowane następujące zasady:

  1. numery porządkowe wzdłuż ulic głównych wzrastają w kierunku od centrum miejscowości ku jej granicom albo z południa na północ oraz ze wschodu na zachód;
  2. numery porządkowe wzdłuż ulic bocznych wzrastają, poczynając od głównej ulicy w kierunku granic miejscowości;
  3. numery porządkowe po lewej stronie ulicy, w kierunku zwiększających się numerów, oznacza się liczbami nieparzystymi, a po prawej stronie parzystymi;
  4. numery porządkowe budynków przylegających do placu wzrastają, poczynając od naroża placu przy głównej ulicy, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara;
  5. jeżeli plac powstaje z rozszerzenia lub skrzyżowania ulic, dla budynków przylegających do placu ustala się kolejne numery porządkowe jednej z ulic przechodzącej przez plac.

 

Czw., 25 Sp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski