Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Chrońmy informacje niejawne

Wśród projektów aktów normatywnych skierowanych na sierpniowe posiedzenie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli znalazły się, oprócz projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu oznaczania materiałów i umieszczania na nich klauzul tajności, jeszcze trzy akty wykonawcze do nowej ustawy o ochronie informacji niejawnych. Dotyczą one ochrony informacji, w szczególności funkcjonowania kancelarii tajnych.

Są to:

  1. projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie środków bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczania informacji niejawnych. W celu doboru adekwatnych środków bezpieczeństwa fizycznego przeprowadzana jest analiza, która ma pozwolić na określenie poziomu zagrożeń związanych z utratą poufności, integralności lub dostępności informacji niejawnych. W zależności od poziomu zagrożeń określonego w wyniku przeprowadzenia analizy stosuje się odpowiednią kombinację następujących środków bezpieczeństwa fizycznego:
    1. bariery fizyczne – środki chroniące granice miejsca, w którym przetwarzane są informacje niejawne, w szczególności są to ogrodzenia, ściany, bramy, drzwi i okna;
    2. systemy sygnalizacji włamania i napadu – stosowane w celu podwyższenia poziomu bezpieczeństwa, który dają bariery fizyczne, a w pomieszczeniach i budynkach w celu zastąpienia lub wsparcia pracowników jednostki organizacyjnej lub personelu bezpieczeństwa;
    3. kontrola dostępu – stosowana w celu zagwarantowania, że dostęp do chronionego obszaru uzyskują wyłącznie osoby posiadające odpowiednie uprawnienia;
    4. personel bezpieczeństwa – osoby przeszkolone, nadzorowane, a w razie konieczności posiadające odpowiednie uprawnienie dostępu do informacji niejawnych, zatrudnione w celu wykonywania czynności związanych z fizyczną ochroną informacji niejawnych, w tym kontroli dostępu, nadzoru nad systemem monitoringu wizyjnego, a także reagowania na alarmy lub sygnały awaryjne;
    5. system monitoringu wizyjnego – stosowany przez pracowników jednostki organizacyjnej lub personel bezpieczeństwa w celu bieżącego monitorowania ochronnego lub sprawdzania incydentów bezpieczeństwa i sygnałów alarmowych pochodzących z systemów sygnalizacji włamania i napadu;
    6. szafy i zamki – stosowane do przechowywania informacji niejawnych lub zabezpieczające te informacje przed nieuprawnionym dostępem;
    7. system kontroli osób i przedmiotów polegający na użyciu odpowiednich urządzeń technicznych lub zwracaniu się o dobrowolne poddanie się kontroli lub udostępnienie do kontroli rzeczy osobistych, a także przedmiotów wnoszonych lub wynoszonych – stosowany w celu zapobiegania próbom nieuprawnionego wnoszenia na chroniony obszar rzeczy zagrażających bezpieczeństwu informacji niejawnych lub nieuprawnionego wynoszenia informacji niejawnych z budynków lub obiektów. Załącznikiem do rozporządzenia jest metodyka doboru środków bezpieczeństwa fizycznego. Zalecamy jego lekturę wszystkim poszukującym inspiracji do ochrony własnego mienia;
  2. projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych oraz sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych. Projekt przynosi istotne różnice w porównaniu z obecnym stanem prawnym. Przede wszystkim pominięte zostały regulacje dotyczące wymogów z zakresu bezpieczeństwa fizycznego kancelarii tajnych – w związku z przyjętą w ustawie zmianą koncepcji ochrony informacji niejawnych poprzez restrykcyjny system bezpieczeństwa fizycznego na rzecz systemu opartego o zarządzanie ryzykiem. Wśród wprowadzonych szczegółów warto wspomnieć o ustaleniu zasad kopiowania dokumentów (domniemana zgoda na kopiowanie dokumentów o klauzuli tajności „tajne” albo niższej i domniemany zakaz kopiowania dokumentów o najwyższej klauzuli tajności) oraz zasad niszczenia dokumentów;
  3. projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadawania, przyjmowania, przewożenia, wydawania i ochrony materiałów zawierających informacje niejawne. Projekt w swoim zasadniczym zrębie opiera się na obowiązujących do tej pory przepisach – odpowiednio usystematyzowanych i dostosowanych do nowych regulacji ustawowych.
Czw., 18 Sp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski