Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Echa z posiedzenia plenarnego KWRiST

Echa z posiedzenia plenarnego KWRiST fotolia.pl

23 projekty aktów prawnych rozpatrzonych z pozytywną opinią, 8 odesłanych na zespoły z upoważnieniem do wydania wiążącej opinii – to bilans kwietniowego posiedzenia plenarnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Spotkanie odbyło się 27 kwietnia br. w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Obradom współprzewodniczyli: Sebastian Chwałek, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji oraz Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Posiedzenie rozpoczęło się wręczenie aktu powołania na członka KWRiST minister cyfryzacji Anny Streżyńskiej, która będzie zasiadać w zespole ds. społeczeństwa informacyjnego.

Antysamorządowe prawo wodne

W porządku obrad znalazł się kontrowersyjny projekt ustawy prawo wodne przygotowany przez resort środowiska. Pisaliśmy o tym TUTAJ i TUTAJ.

Podczas posiedzenia uzgodniono, że zostanie on odesłany do Zespołu ds. infrastruktury, rozwoju lokalnego, polityki regionalnej i środowiska, który wydać ma opinię wiążącą na jego temat. Burzliwe dyskusje dotyczące tego dokumentu toczyły się m.in. na spotkaniu wspomnianego Zespołu ds. infrastruktury, które miało miejsce 26 kwietnia br.

 - Projekt w wersji, w jakiej został nam przedłożony do zaopiniowania odbieramy jako zdecydowanie antysamorządowy. Przewiduje on bowiem, że określone kompetencje JST i powiązane z nimi dochody zostają zabrane na rzecz konkretnego, nowo tworzonego podmiotu o charakterze rządowym: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - komentował Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora biura Związku Powiatów Polskich, podkreślając jednocześnie, że taką opinię ma cała strona samorządowa Komisji.

- Oznacza to, że mamy do czynienia w ramach tego projektu ze zmianą obowiązującej przez ostatnie 25 lat aksjologii, zgodnie z którą samorząd i oparte na nim zarządzanie terytorialne było podstawą. Projekt ten to powrót do myślenia resortowego, zgodnie z którym określone, być może nawet ważne z punktu widzenia państwa obszary są poddawane wyłącznej kontroli rządu. Z tego typu filozofią myślenia w sposób zdecydowany się nie zgadzamy – dodawał. Strona samorządowa zgodziła się jednak nie opiniować projektu od razu negatywnie a odesłać na zespół. Powodem była deklaracja ze strony resortu środowiska, że w sposób bardzo poważny rozpatrzy postulaty samorządowców co do umocowania JST w określonych obszarach i przekazaniu JST określonego wpływu na decyzje, które są podejmowane w ramach systemu Wód Polskich. – Mamy nadzieję, że ta deklaracja zostanie rzeczywiście podtrzymana i że nowa wersja projektu, która ma zostać nam przekazana do końca tego tygodnia będzie zawierała zapowiadane postanowienia – mówił Grzegorz Kubalski. – Jeżeli te głosy, które były przez nas podnoszone, np. jeśli chodzi o składanie JST sprawozdań przez Wody Polskie, nie zostaną wprowadzone, nasza opinia będzie musiała być negatywna – zapowiadał dyrektor.

W odpowiedzi wiceminister środowiska Mariusz Gajda pouczał, że kwestia aksjologii wykracza poza ramy Komisji Wspólnej, która nie powinna zajmować się sprawami politycznymi a sprawami merytorycznymi. Ponadto tłumaczył, że ramowa dyrektywa wodna nakłada na Polskę obowiązek zarządzania w układzie zlewniowym. – Rzeki nie znają granic administracyjnych. Propozycja zespolenia administracji rządowej z powiatową jest niemożliwa – wyjaśniał. Podkreślał też, że dotychczasowe wydawanie pozwoleń wodnoprawnych przez samorządy to jedynie wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. – My bierzemy na siebie pracowników. Tutaj samorządy nie stracą na tym, a będą miały pewne oszczędności – twierdził wiceminister. - Ochrona przed powodzią przechodzi na stronę rządową. Nie wyobrażamy sobie jednak braku współpracy z samorządami. I pewne mechanizmy typu rady konsultacyjne będziemy mogli wprowadzić – zauważał. W jego ocenie nieuchwalenie ustawy prawy wodne będzie skutkowało negatywnymi skutkami, które będą mogły obciążyć samorządy dużymi kosztami.

Z wypowiedzią ministra nie zgadzał się reprezentujący stronę samorządową Marek Wójcik. – Upominanie się przez stronę samorządową o kwestie ustrojowe nie jest sprawą polityczną - mówił. – Mamy do czynienia z odwrotem od zasady decentralizacji – podawał. W jego ocenie wprowadzenie ustawy obciąży JST. Spowoduje wprowadzenie opłat w stosunku do mieszkańców, JST i przedsiębiorców. Samorządy pokryją też koszty związane ze zwolnieniami pracowników. – Jeżeli państwo nie zatrudnicie tych osób, my będziemy musieli wypłacać im odprawy, etc. – podnosił Marek Wójcik. – Rządowe Centrum Legislacji stwierdziło, że przejęcie pracowników samorządowych przez instytucję rządową jest niemożliwe z automatu. Jeżeli państwo znajdziecie taką możliwość prawną, to my to zrobimy – ripostował minister Gajda. – Jeśli zaś chodzi o opłaty, to one oczywiście będą. Tak jak ma to miejsce w innych krajach – kontynuował.

Czas już wkrótce pokaże, czy uda się wypracować kompromisowe podejście do projektu. Podczas posiedzenia padały stwierdzenia, że to jeden z najtrudniejszych aktów prawnych, który jest obecnie procedowany.

Rekompensata dla nauczycieli

Wśród projektów pozytywnie zaopiniowanych znalazł się projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy. Przy okazji jego omawiania Marek Olszewski, przewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP, wójt gminy Lubicz postulował, aby uszczegółowić zasady dotyczące przyznawania dodatku motywacyjnego, tak aby był on skierowany przede wszystkim do nauczycieli prowadzących zajęcia pozalekcyjne. – To zrekompensuje w jakiś sposób likwidację godzin karcianych – tłumaczył.

Subwencja ogólna

Pozytywną opinię uzyskała także propozycja podziału rezerwy subwencji ogólnej w roku 2016 r, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednakże strona samorządowa wnosiła o dokonanie pewnych korekt. Te miałyby dotyczy uwzględnienia wniosków: powiatu legionowskiego, Gliwic oraz Świnoujścia. Obecna na spotkaniu wiceminister finansów Hanna Majszczyk obiecała przeanalizować propozycję.

W sprawach różnych w odpowiedzi na pismo resortu edukacji strona samorządowa w przedstawiła nazwiska kandydatów do Rady do Spraw Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Związek Powiatów Polskich ma reprezentować Bernadeta Wąsik, dyrektor Wydziału Oświaty, Promocji i Aktywności Społecznej ze Starostwa Powiatowego w Bochni.

Pełna lista projektów uzgodnionych:

  1. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru dorzecza Odry,
  2. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru dorzecza Wisły,
  3. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru dorzecza Pregoły,
  4. Projekt Uchwały Rady Ministrów w sprawie Krajowego planu gospodarki odpadami,
  5. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rejestru historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi,
  6. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych,
  7. Projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie sposobu, trybu i terminów przekazania danych do centralnej ewidencji kierowców,
  8. Projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie warunków i trybu przekazywania staroście informacji o naruszeniach przepisów ruchu drogowego popełnianych przez kierowców,
  9. Projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie rodzaju i zakresu danych udostępnianych z centralnej ewidencji kierowców,
  10. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których księgi mogą być zapisane i przekazywane,
  11. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa,
  12. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie oznaczenia systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz wymagań w zakresie umundurowania członków zespołów ratownictwa medycznego,
  13. Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw,
  14. Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy,
  15. Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej,
  16. Projekt ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw,
  17. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych,
  18. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego oraz wznawiania postępowania dyscyplinarnego,
  19. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (dot. utrzymania kształcenia w zawodach asystentka stomatologiczna i opiekunka dziecięcia),
  20. Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie określenia obszarów w odniesieniu, do których organizacje producentów mogą występować o uznanie,
  21. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie zakresu projektu miejscowego planu rewitalizacji w części tekstowej oraz zakresu i formy wizualizacji ustaleń miejscowego planu rewitalizacji,
  22. Projekt ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi,
  23. Propozycja podziału rezerwy subwencji ogólnej w roku 2016 r, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Na właściwe zespoły z upoważnieniem do wydania wiążącej opinii trafiły:

  1. Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze,
  2. Projekt ustawy Prawo wodne,
  3. Projekt ustawy o usługach zaufania, identyfikacji elektronicznej oraz zmianie niektórych ustaw,
  4. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu zgłaszania pełnomocnictw ogólnych za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz ich przekazywania do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych,
  5. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia rodzajów spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem portalu podatkowego,
  6. Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie noclegowni i domów dla bezdomnych,
  7. Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020,
  8. Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na wsparcie typu „Inwestycje w targowiskach lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w tworzenie, ulepszanie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji i kultury i powiązanie infrastruktury” objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – wysłano dn. 12.04.br.

Ponadto na wniosek Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska zespół do spraw infrastruktury, rozwoju lokalnego, polityki regionalnej oraz środowiska został upoważniony do wydania wiążącej opinii w przedmiocie  projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz projektów rozporządzeń Ministra Środowiska w sprawie: rejestru szkód w środowisku oraz kryteriów oceny wystąpienia szkody w środowisku.

Kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się pod koniec maja br.

Śr., 27 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska