Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wzrost innowacyjności polskiej gospodarki

Wzrost innowacyjności polskiej gospodarki fotolia.pl
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej. Będzie on przedmiotem obrad kwietniowego Zespołu ds. Edukacji KWRiST.
 
Celem projektu jest uruchomienie instrumentów, które przyczynią się do wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki, a co za tym idzie do wzrostu dochodu narodowego i podniesienia poziomu dobrobytu w Polsce. Przedmiotowa ustawa zawiera rozwiązania najczęściej postulowane przez środowisko związane z działalnością innowacyjną i odpowiada na najlepiej zidentyfikowane problemy. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w toku dotychczasowych prac nad ustawą odbył szereg spotkań z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Relacje te będą podtrzymywane i wykorzystane w ramach prac nad Białą Księgą Innowacyjności – całościowym przeglądem zagadnienia. Pierwsze wnioski zawarte są w niniejszym projekcie ustawy. 
 
Aby przyspieszyć przemianę polskiej gospodarki niezbędne jest zdaniem projektodawców zaprojektowanie mechanizmów wzmacniających pozytywne trendy widoczne w ostatnich latach, w szczególności pojawienie się wzrostu wydatków prywatnych na B+R, ponoszonych przez przedsiębiorstwa. Potrzeba wprowadzenia zmian wynika także z konieczności przestawienia schematów pomocowych ze strumieni dotacyjnych na bardziej szerokie wsparcie w postaci ulg podatkowych. Wiąże się to ze zmianą w zakresie finansowania działań innowacyjnych jaka nastąpi po 2020 r., po zakończeniu aktualnej perspektywy w ramach funduszy europejskich.  
  
Mając na uwadze powyższe Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, pracując w ramach Rady i Zespołu ds. Innowacyjności przygotował niniejszy projekt ustawy, który dla realizacji założonych celów wprowadza zmiany w następujących ustawach:
1) ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2) ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych,
3) ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa,
4) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
5) ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym ,
6) ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk ,
7) ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności.
 
Zmiany w ustawach o podatkach dochodowych mają na celu wprowadzenie instrumentów podatkowych, które wspierałyby prowadzenie działalności badawczo – rozwojowej (B+R) i są zmianami symetrycznymi – w obu ustawach zostały zaproponowane tożsame rozwiązania, zgodnie z dotychczas stosowaną metodą regulacji tych podatków. 
 
W art. 3 wprowadza się zmianę do art. 72 ustawy – Ordynacja podatkowa dotyczącego nadpłaty. Nowelizacja ma na celu rozszerzenie zakresu tego przepisu, tj. uznaniu na równi z nadpłatą kwoty stanowiącej różnicę określoną zgodnie z art. 26ea ust. 1 i 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zgodnie z art. 18da ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tzw. zwrot gotówkowy).
 
Zmiany w ustawie o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa oraz w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym i ustawie o Polskiej Akademii Nauk mają na celu ułatwienie rozporządzania mieniem przez państwowe jednostki badawcze. Dokonuje się to poprzez deregulację, rozumianą jako usprawnienie procesu i zamknięcie go w dających się przewidzieć ramach czasowych.
 
Zmiany w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz w ustawie o Polskiej Akademii Nauk:
a) objęcie wyłączeniem z ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa komercjalizacji bezpośredniej tzn. realizowanej przez Centra Transferu Technologii;
b) modyfikacja w procedurze „uwłaszczenia naukowców”;
c) bezterminowe prawo naukowców do udziału w korzyściach z komercjalizacji;
d) umożliwienie uczelniom tworzenie więcej niż jednej spółki celowej.
 
Czw., 31 Mrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka