Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Echa z prac Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego i Polityki Regionalnej i Środowiska w ramach KWRiST

Echa z prac Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego i Polityki Regionalnej i Środowiska w ramach KWRiST fotolia.pl

W dniu 12 marca br. w siedzibie Unii Metropolii Polskich w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W zastępstwie Współprzewodniczącego prezydenta miasta Lublina Krzysztofa Żuka obrady prowadził Andrzej Lubiatowski dyrektor Unii Metropolii Polskich. W ramach obrad poruszone zostały m.in. kwestie projektu Programu Rozwoju Turystyki do 2020 roku, strategii Rozwoju Polski Centralnej oraz prawa wodnego.

W ramach porządku obrad zaproponowano przeniesienie debaty nad projektem prawo wodne na sam koniec posiedzenia z uwagi na złożoną problematykę tematu, jak również ilość uwag strony samorządowej do tego projektu. W ramach posiedzenia zespołu bez uwag uzgodniono następujące projekty:

  1. Projekt ustawy w sprawie szczególnych zasad przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie poszukiwania, rozpoznawania, wydobywania i transportowania węglowodorów
  2. Projekt Programu Rozwoju Turystyki do 2020 roku
  3. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Karkonoskiego Parku Narodowego
  4. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wzoru zaświadczenia o zebranych zużytych bateriach przenośnych lub zużytych akumulatorach przenośnych oraz ewidencji wystawianych zaświadczeń.
  5. Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wzoru zaświadczenia o przetwarzanych zużytych bateriach lub zużytych akumulatorach oraz ewidencji wystawianych zaświadczeń.
  6. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej, informacji o nie udzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców.
  7. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t. –

Tu jednak przedstawiciel ministerstwa zauważył pewną złą praktykę, czyli nie wyłączania do sieci dróg krótkich odcinków, nie połączonych ze sobą w jednorodną całość. W wypadku niektórych województw jest to za daleko idące. Dlatego też ministerstwo nie wyklucza skierowania wniosków o wyjaśnienie tej sytuacji. Bez uwag uzgodniono także 3 projekty Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju dotyczące zmian w rozporządzeniach w sprawie finansowania ze środków UE.

W ramach dyskusji Współprzewodniczący zauważył pewną niekonsekwencję w stosunku do projektu Strategii Rozwoju Polski Centralnej do 2020 roku z perspektywą do 2030 roku, gdzie nazwy węzłów Warszawy i Łodzi mają inne nazwy ogólne niż w przepisach unijnych. Dlatego też wnioskował o stosowną zmianę i tym samym projekt również uzgodniono.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych, został również uzgodniony. W ramach debaty przedstawiciel ZPP Specjalista Marcin Maksymiuk określił stanowisko Związku jako akceptowalne z punktu widzenia merytorycznego przepisów, jednak pozytywna opinia nie odnosi się do kwestii wyrównawczej utraty dochodów przez JST, co jest nie do zaakceptowania przez Związek. Wobec powyższego stosowną uwagę ujęto w ramach protokołu posiedzenia.

Dodatkowo do porządku dziennego wprowadzono punkt dotyczący podziału rezerwy drogowej. Jednak z powodu braku uzgodnień międzyresortowych kwestia ta powróci do omówienia po dostarczeniu stanowiska ministerstw, w pierwszym możliwym terminie. W ramach ostatniej części obrad omówiony został punkt dotyczący ustawy prawo wodne. Współprzewodniczący zapytał o aktualny stan prac nad projektem. Ministerstwo wyraziło opinię, że projekt już został przeprowadzony przez uzgodnienia międzyresortowe, jak również dokonano już konsultacji społecznych, które to zakończyły się. Duża ilość uwag jaką dostało ministerstwo, spowodowała prośbę o dodatkowy czas na ustosunkowanie się. Do przedstawicieli ministerstwa padły pytania dotyczące uzgodnień map z wojewodami. Najważniejszy w ocenie strony samorządowej okazał się przepis artykułu 36, który to powoduje znaczne obciążenia finansowe po stronie samorządowej. Wyrażono apel o pomoc dla JST w tej sprawie. Ustalono również, że w artykule 492 ust. 1 brakuje słowa „nie”. Ministerstwo wyraziło konsekwentnie, że brak ten zostanie uzupełniony, by nie było wątpliwości w interpretacji tego przepisu.

Pt., 20 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk