Wnioski płynące z kilku lat działania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zaowocowały opracowaniem przez Ministerstwo Gospodarki projektu nowelizacji przepisów – mającej na celu sprawniejszą i skuteczniejszą obsługę przedsiębiorców.
Najistotniejsze zmiany dotyczą:
· uproszczenia procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG. W oczywistych przypadkach (np. wykreślenie w związku ze zgonem przedsiębiorcy, sprostowanie danych wprowadzonych błędnie w urzędzie gminy) zmiany będą dokonywane na drodze czynności materialno-technicznej, a nie poprzez procedurę administracyjną;
· uproszczenia i ujednolicenia zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie w CEIDG – w pełni w postaci elektronicznej;
· umożliwienia udostępniania danych i informacji z CEIDG według dowolnych kryteriów, a nie tylko – jak do tej pory – w oparciu o ograniczony zakres danych;
· poszerzenia zakresu danych możliwych do zawarcia we wpisie do CEIDG m.in. o informacje dotyczące numeru telefonu, dane niezbędne do zgłoszenia przedsiębiorcy oraz jego rodziny do ubezpieczenia społecznego;
· ograniczenia zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej;
· umożliwienia „rezygnacji” z wpisu do CEIDG w przypadku nierozpoczęcia działalności gospodarczej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.