Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ochrona konkurencji komplementarna z ochroną konsumentów

Konkurencja rynkowa jest jednym z najistotniejszych elementów sprawnie funkcjonującego państwa. Jak słusznie wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów konkurencja stanowi dźwignię rozwoju i wzrostu, stymuluje przedsiębiorców do działania, podnosi efektywność, a także kreuje warunki dla rozwój innowacji, a w efekcie tworzy nowe miejsca pracy, wymusza spadek cen i daje większy wybór dóbr i usług. Aby zapewnić sprawną ochronę konkurencji rynkowej opracowany został projekt Polityki Konkurencji na lata 2014-2018.

Polityka ta została skorelowana z projektem Polityki Konsumenckiej, gdyż konkurencyjny rynek jest jednym z istotnych przesłanek ochrony konsumentów.

Głównym polityki konkurencji ma być niezmiennie zapewnienie warunków do funkcjonowania konkurencji w gospodarce wszędzie tam, gdzie może ona wpływać na zwiększenie efektywności gospodarowania i innowacyjności, a co za tym idzie — dobrobytu konsumentów. W latach 2014-2018 ma temu służyć realizacja trzech celów cząstkowych:

1)      ochrony konkurencji przed zniekształceniem oraz eliminowaniem poprzez działania przedsiębiorców oraz innych podmiotów mających wpływ na rynek poprzez:

a)      zwalczanie nadużywania przez przedsiębiorców pozycji dominującej,

b)      zwalczanie zawieranych przez przedsiębiorców antykonkurencyjnych porozumień,

c)       przeciwdziałanie koncentracjom przedsiębiorców, których skutkiem byłoby znaczące ograniczenie konkurencji na rynku, w szczególności poprzez powstanie pozycji dominującej,

d)      monitorowanie pomocy publicznej, udzielanej przedsiębiorcom od kątem ich wpływu na konkurencję;

2)      tworzeniu konkurencji na rynkach, na których może ona funkcjonować, ale z różnych przyczyn do tej pory nie zaistniała poprzez:

a)      przeciwdziałanie negatywnym skutkom działań dominantów i monopolistów dla uczestników rynków, na których konkurencja nie może występować,

b)      usuwanie barier dla powstawania konkurencji na rynkach, gdzie do tej pory nie występowała,

c)       regulacyjne oddziaływanie na rozwój konkurencji na liberalizowanych rynkach;

3)      wspieraniu i rozwijaniu konkurencji w całej gospodarce, ze szczególnym uwzględnieniem rynków, na których jej rozwój jest niewystarczający lub spowolniony. W tym zakresie przewidziano realizację pięciu celów szczegółowych:

a)      tworzenia prawnego otoczenia gospodarki, które nie ogranicza, a tam gdzie jest to możliwe, wspiera rozwój konkurencji,

b)      wspierania prokonkurencyjnych i wolnorynkowych zasad działania gospodarek krajów z regionu jako warunku rozwoju konkurencji w handlu międzynarodowym, komplementarnym elemencie konkurencji na rynku wewnętrznym,

c)       kształtowania świadomości i postaw interesariuszy (samorządów lokalnych, administracji, organizacji pozarządowych, placówek naukowych i oświatowych, itp.), mogących mieć pozytywny wpływ na rozwój konkurencji w kraju,

d)      kształtowania świadomości i postaw samych przedsiębiorców i konsumentów, dotyczących pozytywnej roli konkurencji w gospodarce oraz wpływu jej ochrony na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki,

e)      edukowania i informowania przedsiębiorców i konsumentów co do ich praw wynikających z prawa konkurencji i możliwości przeciwstawiania się praktykom antykonkurencyjnym.

Projekt Polityki Konkurencji na lata 2014-2018 będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Pon., 3 Mrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski