Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Konsumenci lepiej chronieni

Budowa bezpiecznego i pro-konsumenckiego rynku to jedno z najistotniejszych zadań współczesnego państwa. Skutki takich działań wywierają bowiem wpływ nie tylko na interesy konsumenckie, lecz na zaufanie obywateli do państwa. Aby skoordynować działania podmiotów publicznych, które są odpowiedzialne za realizację zadań z zakresu ochrony konsumentów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował projekt Polityki konsumenckiej na lata 2014-2018.

Polityka konsumencka zakłada podejmowanie przedsięwzięć zarówno mających charakter horyzontalny, jak i sektorowy. W tym pierwszym obszarze planowane jest oparcie się na siedmiu priorytetach:

1)      zwiększeniu skuteczności funkcjonowania systemu ochrony konsumentów;

2)      rozwoju bezpiecznego rynku dla konsumentów;

3)      wspieraniu mechanizmów rozstrzygania sporów oraz prokonsumenckich postaw wśród przedsiębiorców, w tym rozwoju alternatywnych sposobów rozstrzygania sporów konsumenckich;

4)      wzmacnianiu i rozwoju systemu poradnictwa konsumenckiego;

5)      budowaniu świadomości konsumenckiej – polityce informacyjno-edukacyjnej;

6)      rozwoju przyjaznego środowiska legislacyjnego w obszarze ochrony konsumentów. Związane tym priorytetem działania będą w szczególności zmierzać do poprawy jakości, oznakowania, bezpieczeństwa oraz skutecznej kontroli produktów – w sposób wpływający na zachowanie wysokiego poziomu ochrony konsumentów, czy też do utworzenia nowych lub usprawnienia istniejących instytucji prawnych w obszarze ochrony konsumentów;

7)      rozwoju współpracy międzynarodowej w zakresie ochrony konsumentów.

Wyznaczone w ramach projektu Polityki konsumenckiej sektory wymagające szczególnej uwagi z punktu widzenia ochrony konsumentów to:

1)      rynek usług finansowych,;

2)      usługi łączności elektronicznej, usługi on-line i usługi pocztowe;

3)      rynek usług przewozów kolejowych;

4)      sektor wyrobów budowlanych;

5)      sektor usług turystycznych;

6)      ogólnie ujęte umowy sprzedaży w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa ekonomicznego konsumentów, w tym umów zawieranych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Projekt Polityki konsumenckiej na lata 2014-2018 będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Pt., 28 Lt. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski