Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nuda, zaskoczenie i solidarność międzysamorządowa

Tytułowymi określeniami najlepiej można scharakteryzować posiedzenie Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych jakie miało miejsce w dniu 17 grudnia 2013 roku.

Pierwsze z nich dotyczy długiej, szczegółowej i trudno oprzeć się wrażeniu że momentami zbędnej dyskusji nad projektem ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zespół bowiem, częściowo dublując wyniki prac innych zespołów, analizował nie tylko rozwiązania finansowe, lecz również ustrojowe i wybrane branżowe. Ostatecznie największa rozbieżność pozostała przy sprawie opodatkowania (a ściślej – braku opodatkowania) kabli teletechnicznych. Problem ten będzie przedmiotem dalszych prac, zwłaszcza że występuje tu konflikt interesów również w ramach strony samorządowej (dochody z podatku od nieruchomości przypisane są gminom, beneficjentami zwolnienia są również województwa).

Drugie określenie dotyczy problemu finansowania przez budżet państwa zadań zleconych jednostek samorządu terytorialnego. Ku zaskoczeniu strony samorządowej Ministerstwo Finansów poinformowało, że po zebraniu danych na początku przyszłego roku zamierza sukcesywnie dokonać wyceny poszczególnych zadań. Jeśli w ślad za tym poszłoby adekwatne zwiększenie środków przeznaczonych na dotacje byłoby to zrealizowanie postulatu zgłaszanego od lat. Pierwsze miesiące 2014 roku pokażą na ile zapowiedź Ministerstwa Finansów jest poważna.

Trzecie określenie dotyczy zgody korporacji samorządowych na przeznaczenie w ramach rezerwy subwencji ogólnej kwoty około 3 mln zł na rzecz trzech powiatów szczególnie dotkniętych przez powódź w 2013 roku (wartość strat w infrastrukturze przekroczyła roczne dochody). Wspomnieć przy tym należy, że zgodnie z przepisami prawa gminy znajdujące się w takiej sytuacji mogą otrzymać z budżetu państwa dotację w wysokości 100% kosztów koniecznego do zrealizowania zadania własnego (np. remontu infrastruktury), podczas gdy powiaty – jedynie 80%. Pozostałe 20% muszą wygospodarować we własnym budżecie. Środki z rezerwy subwencji ogólnej pozwolą na pokrycie 5% kosztów.

Pt., 20 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski