Elektronizacja administracji, choć powolna, postępuje. Najlepszym tego dowodem może być przygotowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Wspomniany dokument zawiera bowiem propozycję wprowadzenia rozwiązań mających na celu zinformatyzowanie działań w zakresie świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Zaproponowane w założeniach zmiany dotyczą w szczególności:
- stworzenia centralnego rejestru osób i rodzin, którym udzielono świadczeń pomocy społecznej (wraz z informacją o formie udzielonej pomocy);
- umożliwienia korzystania z danych gromadzonych w rejestrach utworzonych przez ministra właściwego do spraw rodziny oraz ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego przez organy publiczne realizujące ustawy: o świadczeniach rodzinnych, o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, o pomocy społecznej oraz o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- umożliwienia wójtom (burmistrzom, prezydentom miast) bezpłatnego wglądu do centralnej ewidencji kierowców – celem ustalania, czy dłużnik alimentacyjny posiada wydane prawo jazdy;
- pozyskiwania informacji niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego w formie elektronicznej bezpośrednio między organami współdziałającymi w postępowaniu. Będzie to oznaczała zwolnienie beneficjentów z obowiązku uzyskiwania i przedkładania różnorakich zaświadczeń;
- zinformatyzowanie działań w zakresie świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Przewidziana elektroniczna platforma usługowa ma umożliwić m.in. załatwienie sprawy przez obywatela w urzędzie przez Internet, jak również dokonanie skutecznego doręczenia obywatelowi pism przez organ.
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej.