Uchwalona w listopadzie 2012 roku Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazała, że jednym z głównych uwarunkowań umożliwiających realizację celów i kierunków rozwoju jest zagwarantowanie prawidłowo rozwijającej się infrastruktury energetycznej jako elementu konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki regionu. W konsekwencji władze województwa przystąpiły do sporządzania dokumentów planowania strategicznego w zakresie energetyki – jednym z nich jest Strategia Energetyki Województwa Lubuskiego przekazana do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Jej sztandarowym hasłem jest budowa nowego zagłębia węgla brunatnego i skojarzonej z nią elektrowni.
Przedmiotowa strategia zakreśla ambitną wizję energetyki województwa w roku 2030. W tym roku województwo lubuskie ma należeć do znaczących w kraju obszarów wytwarzania energii elektrycznej, generowanej w nowoczesnych elektrociepłowniach opalanych lokalnie wydobywanym gazem ziemnym oraz w dużej elektrowni stanowiącej jedno z podstawowych źródeł zasilania Krajowego Systemu Elektroenergetycznego i przyłączonych do Krajowego Systemu Przesyłowego w strategicznie ważnych punktach położonych na głównych połączeniach transgranicznych kierunku niemieckiego. Związane z uruchomieniem kompleksu wydobywczo-energetycznego węgla brunatnego miejsca pracy sprawią, że sektor energetyczny będzie wnosił istotny wkład w rozwój gospodarczy województwa, stanowiąc jedną z podstaw budowy dobrobytu jego mieszkańców.
Znaczący wkład do bilansu energetycznego województwa mają wnosić odnawialne źródła energii, w tym przede wszystkim wodne i wiatrowe, przy czym zaspokajanie potrzeb cieplnych na obszarach nie zurbanizowanych opierać się głównie będzie na paleniskach indywidualnych opalanych biomasą, powszechnie wspomaganych instalacjami solarnymi do wytwarzania ciepłej wody użytkowej, oraz na paleniskach indywidualnych opalanych paliwem gazowym. Tzw. „niska emisja” zostanie niemal całkowicie wyeliminowana, albowiem indywidualne paleniska opalane węglem zachowają się jedynie w nielicznych przypadkach, na marginalnych obszarach pozbawionych dostępu do zasilania w powszechnie dostępne paliwa gazowe, pochodzące bądź to z importu, bądź z krajowych punktów wydobywczych, bądź wreszcie z regazyfikowanego LNG. W nielicznych miejscach, do których nieopłacalne okazało się doprowadzenie sieci gazowej, system uzupełnią coraz bardziej powszechne lokalne biogazownie.
Dostępność wysoko wykwalifikowanej kadry, kształconej w wyższych uczelniach regionu, w połączeniu z naturalną aktywnością gospodarczą Lubuszan do 2030 roku sprawią, że nastąpi znaczący rozwój energetyki prosumenckiej i niemal w każdym gospodarstwie będzie funkcjonować jakaś forma rozproszonych źródeł energii, od kolektorów solarnych, poprzez małe elektrownie wiatrowe lub wodne po panele fotowoltaiczne, zaś małe lokalne firmy wyspecjalizowane w projektowaniu, dostawach i montażu tego rodzaju instalacji staą się znane w całym kraju i świadczą swoje usługi także daleko poza obszarem województwa.
Wysoki stopień świadomości obywatelskiej sprawi, że mieszkańcy regionu nie tylko powszechnie będą używać ekologicznych, ekonomicznych, charakteryzujących się wysokim standardem środków transportu zbiorowego, lecz również skrzętnie wykorzystają wszelkie inne możliwości oszczędzania różnych form energii, w szczególności powszechnie korzystając z szans i dobrodziejstw stwarzanych w tym zakresie przez nowoczesne źródła i urządzenia oraz technologie stosowane w budownictwie i tzw. „inteligentne sieci energetyczne”.
Osiągnięcie tej wizji ma nastąpić dzięki zrealizowaniu czterech celów strategicznych:
- zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego poprzez wzrost mocy wytwórczej oraz zwiększenie dostępności infrastruktury energetycznej;
- wzrost udziału czystej energii;
- efektywne gospodarowanie energii;
- rozwój niematerialnych zasobów energetyki.