Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pod znakiem rynku pracy

Przeważająca część posiedzenia Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej w dniu 26 sierpnia zajęła dyskusja nad projektem ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw – i to mimo przeprowadzenia wcześniej dodatkowego spotkania roboczego. Nie może to dziwić – projekt przewiduje bowiem zmiany o charakterze wręcz rewolucyjnym.

Liczne uwagi zostały zgłoszone zarówno ze strony Związku Powiatów Polskich, jak i specjalnie zaproszonych przedstawicieli powiatowych urzędów pracy. Dzięki otwartej postawie Ministerstwa udało się jednak dojść do konsensusu – w szczególności w tak istotnych sprawach jak zagwarantowanie w przyszłym roku dodatkowych środków z Funduszu Pracy dla co najmniej 75% powiatowych urzędów pracy, czy udział przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego w radach rynku pracy. Zakreślono jednocześnie tematy wymagające odrębnej refleksji, w szczególności: zniesienie obowiązku opłacania ubezpieczenia zdrowotnego za osoby bezrobotne przez powiatowe urzędy pracy, umożliwienie korzystania ze wsparcia przeznaczonego dla osób bezrobotnych właścicielom co najmniej 2 ha przeliczeniowych gruntów rolnych (obecnie wiąże się z tym domniemanie zatrudnienia w rolnictwie, a tym samym – niemożność zakwalifikowania jako osoba bezrobotna), czy mechanizmy monitoringu efektywności działania powiatowych urzędów pracy.

Jak się okazało projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw był jedynym projektem pozytywnie zaopiniowanym na omawianym posiedzeniu.

Zespół odmówił ze względów formalnych zaopiniowania projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2014 roku. Fakt, że wzrost minimalnego wynagrodzenia następuje praktycznie na poziomie przewidzianego w ustawie minimum (proponowane wynagrodzenie jest o 30 gr wyższe) nie zwalnia bowiem projektodawców z oszacowania skutków rozporządzenia dla sektora samorządowego. Tymczasem ocena skutków regulacji ogranicza się do analizy wpływu na sektor rządowy.

Dwa projekty rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczące ustawy „antykryzysowej" (rozporządzenia w sprawie dofinansowania ze środków Funduszu Pracy kosztów szkolenia pracowników objętych szczególnymi rozwiązaniami na rzecz ochrony miejsc pracy i rozporządzenia w sprawie przyznawania świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy) zostały zdjęte po przeprowadzeniu dyskusji. W równym stopniu miał tu znaczenie fakt, że ustawa, dla której przedmiotowe rozporządzenia stanowią akty wykonawcze jest jeszcze na wstępnym etapie procesu legislacyjnego w Sejmie i tym samym może jeszcze ulec gruntownym zmianom, jak i to, że nie są przewidziane źródła pokrycia zwiększonych wydatków jednostek samorządu terytorialnego.

Do projektów rozporządzeń Ministra Zdrowia odpowiednio w sprawie badań psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy, jak i w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy zgłoszone zostały liczne uwagi – w tym o charakterze fundamentalnym (ewentualność przekroczenia delegacji ustawowej przez projekty w przedłożonych wersjach). Przedstawiciele projektodawców wyjaśnili, że wiele zastrzeżeń pokrywa się z uwagami zgłoszonymi w ramach uzgodnień i konsultacji, a tym samym przewidują znaczące zmiany w dyskutowanych projektach. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem było odłożenie zaopiniowania projektów do następnego posiedzenia.

Pozostałe 6 projektów przewidzianych do rozpatrzenia w porządku obrad zostało z niego zdjętych jeszcze przed rozpoczęciem dyskusji:

  1. projekt Krajowego Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020 – Nowy wymiar aktywnej integracji ze względu na stan zaawansowania uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych;
  2. projekt Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014 – 2020 – z tych samych względów;
  3. pakiet czterech rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczących cudzoziemców na polskim rynku pracy (rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca, rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców, rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę, rozporządzenia w sprawie wysokości wpłaty dokonywanej w związku ze złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca) – ze względu na brak ostatecznej wersji projektu.
Czw., 29 Sp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski