Do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego skierowano projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw. To bardzo ważny projekt wprowadzający wiele nowych rozwiązań istotnych dla funkcjonowania rynku pracy.
Głównym celem projektu jest zwiększenie oddziaływania polityki rynku pracy na wzrost zatrudnienia oraz łagodzenie skutków niedopasowania strukturalnego, zwłaszcza pod kątem kwalifikacji i kompetencji osób bezrobotnych.
Z uwagi na zmieniającą się sytuację na rynku pracy wywołaną negatywnymi skutkami spowolnienia gospodarczego konieczne jest podjęcie działań mających na celu przywracanie umiejętności osób bezrobotnych do trwałego włączania się do rynku pracy oraz poprawę efektywności: polityki rynku pracy (w tym dzięki lepszej współpracy z pracodawcami), działań urzędów pracy oraz standardów obsługi klientów urzędów pracy i uzyskiwanych wskaźników zatrudnienia, dzięki wprowadzeniu nowych form organizacji pracy oraz współpracy urzędów pracy z podmiotami niepublicznymi.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy, konieczne jest zwiększenie elastyczności działania urzędów pracy poprzez lepsze dostosowanie ich działań do potrzeb konkretnego bezrobotnego i pracodawcy, w tym przede wszystkim objęcie realną pomocą osoby długotrwale bezrobotne, prowadzenie działań ułatwiających łączenie pracy zawodowej z obowiązkami rodzinnymi związanymi z wychowaniem dzieci oraz pomoc w wejściu na rynek pracy i utrzymaniu się na nim osobom młodym (do 30. roku życia) oraz osobom starszym (powyżej 50. roku życia).
W projekcie ustawy przewidziany został szereg rozwiązań, które mają przyczynić się do zrealizowania określonych wyżej celów.
Proponowane w ustawie zmiany koncentrują się przede wszystkim w następujących obszarach:
- poprawa efektywności działania urzędów pracy, a w tym m.in.:
- zmiana algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie
- programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w województwie z uwzględnieniem efektywności działań aktywizacyjnych urzędów pracy,
- uzależnienie środków na wynagrodzenia pracowników urzędów pracy od efektów działania urzędów pracy;
- zwiększenie roli partnerów społecznych w procesie zarządzania środkami Funduszu Pracy (Rady Rynku Pracy);
- zwiększenie roli samorządu województwa w polityce rynku pracy;
- redefinicja zadań centrów informacji i planowania kariery zawodowej wojewódzkich urzędów pracy.
- Poprawa jakości usług świadczonych bezrobotnym stosownie do ich potrzeb, a w tym m.in.:
- profilowanie pomocy udzielanej bezrobotnym;
- poprawa standardów działania urzędów pracy;
- zlecanie usług aktywizacyjnych;
- współpraca powiatowych urzędów pracy i gmin;
- reforma sieci EURES;
- elastyczność stosowania usług i instrumentów rynku pracy;
- poszerzenie dostępu do informacji o ofertach pracy.
- Nowe narzędzia wspierające tworzenie miejsc pracy i powrót do zatrudnieniaosób bezrobotnych, w tym dla powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowaniem dziecka;
- grant na telepracę i świadczenie aktywizacyjne;
- pożyczka z Funduszu Pracy na utworzenie miejsca pracy lub podjęcie działalności gospodarczej;
- programy regionalne.
- Wsparcie pracodawców zatrudniających młodych pracowników, a w tym:
- nowe instrumenty wspierające zatrudnienie młodych ludzi na rynku pracy (bony stażowe, szkoleniowe, bony zatrudnieniowe, bony na zasiedlenie);
- zwolnienie z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
- ułatwienie zdobycia stażu zawodowego [poprzez refundacje składek na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych podejmujących pierwszą pracę
- Wsparcie pracodawców zatrudniających długotrwale bezrobotnych w wieku 50 PLUS.
- Wspieranie pracodawców w podnoszeniu kwalifikacji kadr pracowników – poprzez Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
Jak widać zakres proponowanych zmian jest bardzo duży.
Obecnie projekt jest w konsultacjach społecznych i międzyrządowych. Za 3 tygodnie strona samorządowa otrzyma jego kolejną wersję uwzgledniającą wyniki tych konsultacji.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego wyda ostateczną opinię o projekcie w dniu 28 sierpnia br.
Warto zapoznać się treścią projektu, którą wraz z uzasadnieniem zamieszczam poniżej.
Marek Wójcik