Tytułowe CFC to kontrolowane spółki zagraniczne (Controlled Foreign Corporation), czyli spółki zależne od podmiotu krajowego, lecz będące rezydentami podatkowymi innego państwa. Ministerstwo Finansów w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaproponowało wprowadzenie opodatkowania takich spółek.
Opodatkowanie takie polega na wprowadzeniu obowiązku uwzględniania w podstawie opodatkowania rezydenta krajowego (osoby fizycznej lub podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) dochodów pochodzących z kontrolowanych podmiotów zagranicznych mających siedzibę lub zarząd w kraju o niższym (zgodnie z propozycją – co najmniej o 25%), niż obowiązujący w państwie rezydencji podmiotu dominującego, poziomie opodatkowania. Za sprawowanie kontroli ma być uznawane nieprzerwane posiadanie, przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach spółki zagranicznej.
Zaproponowana regulacja ma znaleźć zastosowanie, gdy przychody pasywne, tj. pochodzące z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także z praw autorskich, praw własności przemysłowej, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych – stanowić będzie co najmniej połowę wszystkich dochodów spółki CFC. Przepisy nie będą miały zastosowania w przypadku spółek prowadzących rzeczywistą działalność gospodarczą, uzyskujących przychody roczne nie wyższe niż 250 tys. euro i dochody nie przekraczające 10% przychodów osiągniętych z tytułu prowadzonej rzeczywistej działalności gospodarczej.
Resort finansów argumentuje, że zaproponowane rozwiązania posłużą zwalczaniu nadużyć podatkowych polegających na wykazywaniu dochodu generowanego z działalności prowadzonej w danym kraju jako dochodu podmiotów podlegających jurysdykcji podatkowej państw stosujących preferencyjne zasady opodatkowania.