Obowiązujące do tej pory przepisy dotyczące znaków i sygnałów drogowych przewidują stosowanie znaków „strefa parkowania” i „koniec strefy parkowania”. Strefa parkowania jest definiowana jako obszar, w którym za postój pojazdu jest pobierana opłata, a postój pojazdu bez wniesienia opłaty jest co do zasady zabroniony. Oznacza to, że wymienione znaki mają hybrydowy charakter – są zarówno znakami informacyjnymi, jak i znakami zakazu.
Taki stan prawny wzbudził poważne zastrzeżenia Rzecznika Praw Obywatelskich, który zasygnalizował problem podwójnego karania kierującego pojazdem, który nie dopełnił obowiązku uiszczenia opłaty za parkowanie pojazdu w strefie płatnego parkowania. Osoba taka może być bowiem jednocześnie wezwana do wniesienia opłaty dodatkowej przez zarządcę drogi lub administratora strefy płatnego parkowania i ukarana przez organ kontroli ruchu drogowego za złamanie zakazu wynikającego ze znaku drogowego.
Aby uniknąć takich sytuacji Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zaproponował zmianę znaczenia znaków D-44 i D-45. Przy niezmienionym wyglądzie otrzymają one nazwy „strefa płatnego parkowania” i „koniec strefy płatnego parkowania” i będą pełniły wyłącznie funkcję informacyjną. Oznacza to, że kierowca nie będzie mógł być ukarany mandatem za postój pojazdu w strefie bez uiszczenia odpowiedniej opłaty; jedyną sankcją będzie konieczność wniesienia opłaty dodatkowej.
Opisane zmiany zawarte są w projektach dwóch rozporządzeń:
- rozporządzenia Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych;
- rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.