Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

O krok bliżej do e-administracji

Budowa w Polsce e-administracji ciągle napotyka na problemy, w tym problemy prawne. Rozwiązaniu choć części tych ostatnich ma służyć projekt ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.

Przewidziane przez tą ustawę zmiany dotyczą trzech głównych obszarów.

Pierwszy obszar to ogólne obowiązki w zakresie funkcjonowania elektronicznej administracji. Kluczowe znaczenie ma tu wprowadzenie obowiązku posługiwania się przez podmioty publiczne elektroniczną skrzynką podawczą, spełniającą standardy określone i opublikowane przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w repozytorium interoperacyjności oraz nałożenie obowiązku przekazywana przez podmioty publiczne wzorów dokumentów elektronicznych w celu umieszczenia ich w centralnym repozytorium wzorów dokumentów oraz opisu usługi możliwej do zrealizowania przy wykorzystaniu wzoru. Popularyzacji ePUAP będzie służyło wprowadzenie możliwości zamieszczania na tej platformie usług przez podmioty inne niż podmioty publiczne.

Druga grupa zmian jest związana z elektronizacją postępowania administracyjnego (zarówno ogólnego, jak i podatkowego). W tym zakresie proponuje się:

  • rozszerzenie możliwości komunikowanie się przez organ za pomocą środków komunikacji elektronicznej na przypadek, gdy uczestnik postępowania (w tym strona) wyraził zgodę na doręczanie pism w postępowaniu za pomocą tych środków, przy czym zgoda ta może być jednorazowa (dotycząca danej sprawy administracyjnej) lub ogólna – dotycząca poszczególnych kategorii spraw indywidualnych, załatwianych przez ten organ;
  • wprowadzenie fikcji e-doręczenia – analogicznej o już funkcjonującego w polskim porządku prawnym doręczenia zastępczego. Proponuje się, że w przypadku nieodebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego w siedmiodniowym terminie, organ administracji publicznej prześle powtórnie zawiadomienie o możliwości odebrania tego pisma w terminie siedmiu dni licząc od daty wysłania zawiadomienia. W przypadku dalszego nieodebrania pisma doręczenie uważa się za dokonane po upływie siedmiu dni, licząc od dnia przesłania powtórnego zawiadomienia;
  • rozszerzenie dostępu strony do akt sprawy drogą elektroniczną;
  • dopuszczenie formy elektronicznej dla czynności, dla których aktualnie zastrzeżona jest forma pisemna;
  • dopuszczenie stosowania elektronicznych kopii dokumentów papierowych uwierzytelnionych przez wnoszącego pismo jako jego załączników.

Trzecia grupa zmian dotyczy postępowania sądowoadministracyjnego. Zmiany te są szczególnie istotne ze względu na fakt, że w obowiązującym stanie prawnym elektronizacja tego właśnie postępowania jest jedynie symboliczna. Projekt ustawy zakłada w szczególności:

  • zapewnienie stronie postępowania dostępu on-line do akt sprawy;
  • wprowadzenie możliwości składania pism procesowych w formie dokumentu elektronicznego;
  • uregulowanie kwestii doręczania pism w formie dokumentu elektronicznego przez sądy administracyjne.

Ostateczne rozstrzygnięcie w przedmiocie podejmie Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego na swoim kwietniowym posiedzeniu.

Pt., 22 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski