Uchwalona dniu 24 kwietnia 2009 roku ustawa o bateriach i akumulatorach określa wymagania dotyczące wprowadzanych do obrotu baterii i akumulatorów, zasady wprowadzania do obrotu baterii i akumulatorów, a także zasady zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych baterii i zużytych akumulatorów. Konieczność uszczelnienia systemu gospodarowania zużytymi bateriami i akumulatorami stały się jednym z powodów przygotowania projektu dość obszernej nowelizacji przywołanej ustawy.
Przy okazji dokonano zmian porządkujących i harmonizujących polskie prawo z odpowiednimi aktami prawa unijnego, w szczególności ustalono, że w przypadku zlecenia wytworzenia baterii lub akumulatorów za wprowadzającego baterie lub akumulatory uważa się tego przedsiębiorcę, który zlecił wytworzenie baterii i akumulatorów, i którego oznaczenie zostało umieszczone na bateriach i akumulatorach.
Kluczową propozycją jest zniesienie obowiązku bezpośredniego przekazywania zużytych baterii i akumulatorów przez zbierających do zakładów przetwarzania. Stwarzało to istotne problemy w przypadku podmiotów zbierających niewielkie ilości zużytych baterii i akumulatorów. Po wejściu w życie ustawy przekazanie będzie mogło nastąpić za pośrednictwem innego zbierającego.
Projekt przewiduje wprowadzenie – w ślad za przepisami unijnymi – obowiązków sprawozdawczych wobec przedsiębiorców prowadzących recykling zużytych baterii lub zużytych akumulatorów. Podmiotami zbierającymi wspomniane sprawozdania będą marszałkowie województw, którzy z kolei zagregowane dan będą przekazywali ministrowi właściwemu do spraw środowiska. Złagodzone natomiast mają zostać niektóre obowiązki ewidencyjne, np. proponowane jest zniesienie obowiązku prowadzenia przez wprowadzających baterie lub akumulatory ewidencji w sztukach – przy pozostawieniu ewidencji prowadzonej w zakresie masy.
Zmieniony ma zostać sposób naliczania opłaty produktowej – z 0,1% przychodów z tytułu wprowadzenia do obrotu baterii i akumulatorów na terenie Polski w danym roku kalendarzowym na 2 gr za kg wprowadzonych do obrotu baterii lub akumulatorów. Zmiana ta będzie skorelowana z uproszczeniem zasad pobierania tej opłaty (pobierana ona będzie wyłącznie przy sprzedaży baterii i akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych od użytkowników końcowych niebędących przedsiębiorcami) oraz sposobu dystrybucji uzyskanych dzięki niej środków.
Ważną zmianą jest także zwolnienie z obowiązku stosowania ustawy wprowadzających baterie lub akumulatory, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu baterie przenośne lub akumulatory przenośne o łącznej masie nieprzekraczającej 1 kg lub ci, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu baterie przemysłowe lub akumulatory przemysłowe, baterie samochodowe lub akumulatory samochodowe o łącznej masie nieprzekraczającej 150 kg. Podjęta decyzja jest związana z faktem, że w tych przypadkach wypełnienie obowiązków związanych z zorganizowaniem zbierania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów jest nieproporcjonalnym obciążeniem w stosunku do możliwego do osiągnięcia efektu środowiskowego.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach będzie – zgodnie z decyzją Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska – opiniowany w przyszłym miesiącu.