Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Profil kierowcy. Gdy "zawiedzie" system komputerowy

W toku ustalania nowego trybu wydawania uprawnień do kierowania pojazdami Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nalegał na wprowadzenie (i ostatecznie wprowadził) obowiązek sporządzania – nieprzewidzianego przez ustawę z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami – profilu kandydata na kierowcę. Rozwiązanie to miało usprawnić proces wydawania praw jazdy dzięki elektronicznej wymianie danych między organem wydającym prawo jazdy, ośrodkiem szkolenia kierowców i ośrodkiem egzaminowania. Obecnie tylnym wyjściem wycofuje się z tego przywracając papierowy obieg dokumentów.

Wynika to z projektów dwóch rozporządzeń:

  • projektu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach;
  • projektu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

Tradycyjny tryb przekazywania danych ma obowiązywać „w przypadku awarii systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania polegającej na braku możliwości pobierania profilu kandydata na kierowcę, związanej z brakiem technicznych możliwości połączenia się z systemem teleinformatycznym organu wydającego prawo jazdy" i będzie obejmował kolejno:

  1. przyjęcie przez ośrodek egzaminowania oświadczenia kandydata na kierowcę w zakresie danych zawartych w profilu kandydata na kierowcę (innymi słowy – kandydat na formularzu poda dane, które już wcześniej do systemu podawał);
  2. przekazanie przez ośrodek egzaminowania informacji o przyjęciu oświadczenia do organu wydającego prawo jazdy – celem zablokowania profilu kandydata na kierowcę;
  3. zablokowanie przez organ wydający prawo jazdy danego profilu kandydata na kierowcę i przekazanie informacji zwrotnie do ośrodka egzaminowania;
  4. wyznaczenie terminu i przeprowadzenie egzaminu przez ośrodek egzaminowania;
  5. wprowadzenie wyników egzaminu do systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania;
  6. wygenerowanie dokumentu papierowego z indywidualnym wynikiem egzaminu i przesłanie go do organu wydającego prawo jazdy;
  7. wprowadzenie wyników egzaminu do systemu teleinformatycznego przez organ wydający prawo jazdy.

Jest oczywiste, że zastosowanie takiego trybu jest bezsensowne w przypadku rzeczywistej awarii. W rzeczywistości cel jest zupełnie inny. Wydając takie rozporządzenie Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej pragnie zrzucić z administracji rządowej odpowiedzialność za niefunkcjonowanie systemu profilu kandydata na kierowcę – kosztem zwiększonej pracy administracji samorządowej. Dzisiejsze realia są bowiem następujące: ponad 2/3 wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego nie ma możliwości pobierania profilu kandydata na kierowcę w systemie teleinformatycznym. Jest to związane z faktem wyboru przez te ośrodki systemu teleinformatycznego wytworzonego przez ITS/Sygnity, który do dnia dzisiejszego nie ma możliwości odczytywania profili kandydatów na kierowców wygenerowanych z posiadanego przez organy rejestrujące systemu opracowanego przez PWPW. Oznacza to, że określona w treści rozporządzenia „awaria" to w rzeczywistości stan permanentny, który będzie miał miejsce do czasu usunięcia niezgodności dwóch systemów teleinformatycznych.

Oba projekty zostały negatywnie zaopiniowane przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Pt., 1 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski