Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Świadczeniodawcy o obrocie lekami

Świadczeniobiorcy posiadający umowę z Funduszem o udzielanie całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych zobowiązani są do gromadzenia informacji związanych z nabywaniem leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Zakres zbieranych danych określi Minister Zdrowia w rozporządzeniu, którego projekt trafił do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Zgodnie z projektem mają być gromadzone dane takie jak:

  • identyfikator oddziału wojewódzkiego Funduszu właściwego dla miejsca udzielenia świadczenia;
  • strony transakcji dostawy leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;
  • dane dotyczące faktury;
  • dane dotyczące poszczególnych pozycji na fakturze, np. w przypadku nabytego leku są to: numer pozycji na fakturze, nazwa produktu leczniczego, numer serii i data ważności leku, postać leku, dawka leku, liczba opakowań, wielkość opakowania, cena opakowania wraz z podatkiem od towarów i usług, cena opakowania wraz z podatkiem od towarów i usług po rabacie, jeśli rabat został udzielony;

Jak wskazali projektodawcy powyższe informacje są niezbędne do prowadzenia rzetelnej analizy faktycznego zużycia leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Resort zdrowia podkreślił, że zakres gromadzonych danych ograniczono do niezbędnego minimum – realizując politykę państwa mającą na celu ograniczanie barier w administracji publicznej.

OZ: Zmiany w dokumentacji medycznej

Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej nakazała podmiotom wykonującym działalność leczniczą dostosowanie swojej działalności do nowych przepisów do dnia 31 grudnia 212 roku. Życzliwie im kibicujemy biorąc pod uwagę fakt, że dopiero 16 listopada bieżącego roku pojawił się projekt dostosowujący do wspominanej ustawy przepisy dotyczące dokumentacji medycznej.

Wprowadzane zmiany dotyczą m.in.:

  • dostosowania terminologii w szczególności uwzględnienia pojęć „podmiot leczniczy” oraz „praktyka zawodowa”;
  • uchylenia przepisu dotyczącego dokumentacji medyczne w poradni szpitala;
  • uwzględnienia obowiązku prowadzenia listy oczekujących na udzielenie świadczenia zdrowotnego przez podmioty lecznicze udzielające ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych;
  • uchylenia przepisów dotyczących dokumentacji prowadzonej w żłobku, jako że żłobki znalazły się poza systemem ochrony zdrowia;
  • doprecyzowania sposobu postępowania z dokumentacją medyczną w razie zakończenia działalności leczniczej przez dany podmiot. Podmiot leczniczy jest obowiązany wskazać miejsce przechowywania dokumentacji medycznej po zaprzestaniu działalności (w przypadku podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą robi to podmiot tworzący). W przypadku wykreślenia podmiotu z rejestru z urzędu – organ prowadzący rejestr wzywa podmiot do wskazania miejsca przechowywania dokumentacji medycznej w wyznaczonym terminie, a w przypadku bezskutecznego upływu tego terminu sam wskazuje to miejsce;
  • narzucenia na system teleinformatyczny służący prowadzeniu dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej wymogu identyfikacji osoby dokonującej wpisu.

Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Czw., 29 Lst. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski