W ramach tworzenia nowego systemu wspierania działań szkół i placówek po placówkach doskonalenia nauczycieli i bibliotekach pedagogicznych, przyszła pora na poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Projekt rozporządzenia określającego nowe zasady ich działania przygotował właśnie Minister Edukacji Narodowej.
Wprowadzone w stosunku do obowiązującego obecnie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 roku zmiany mają charakter przede wszystkim porządkowy. W szczególności:
- dotychczasowe zadania poradni zostały uporządkowane tematycznie na: diagnozowanie dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy bezpośredniej uczniom oraz rodzicom, realizacja zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkoli, szkół i placówek, a wreszcie wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek;
- rozszerzono zakres współpracy poradni z poszczególnymi przedszkolami, szkołami i placówkami – o wsparcie dyrektora, nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem niepełnosprawnym – tak aby proces uczenia przebiegał w sposób maksymalnie efektywny dzięki dostosowaniu do potrzeb i możliwości dziecka;
- katalog form realizacji zadań przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne rozszerzono o organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach.
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej.