W trybie obiegowym Komisji Wspólnej (z terminem na zgłaszanie uwag do 10 sierpnia) został zaopiniowany pozytywnie z uwagami projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza oraz plany działań krótkoterminowych. Projekt ten stanowi jeden z elementów wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 roku w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. W stosunku do obowiązującego do tej pory rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 lutego 2008 roku w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza nowy akt wykonawczy jest znacznie bardziej szczegółowy; miejscami można odnieść wrażenie, że zbyt szczegółowy.
Pierwszym przepisem merytorycznym projektowanego rozporządzenia jest bowiem wymóg by… program ochrony powietrza stanowił załącznik do uchwały sejmiku województwa w sprawie określenia programu ochrony powietrza. Regulacja ta wydaje się zbędna, zwłaszcza że pozostaje w kolizji z zasadami techniki legislacyjnej.
Dalej rozporządzenie zawiera drobiazgowy opis zawartości programu ochrony powietrza, na który mają się składać:
- część opisowa, w tym:
a) informacje ogólne na temat lokalizacji i topografii strefy,
b) opis stanu zanieczyszczenia powietrza w strefie,
c) przewidywany poziom substancji w powietrzu w strefie w roku prognozowanym,
d) określenie stosowanych działań mających na celu osiągnięcie poziomów docelowych arsenu, kadmu, niklu i benzo(a)pirenu jako wskaźnika wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu, które nie pociągają za sobą niewspółmiernych kosztów i dotyczą w szczególności głównych grup źródeł emisji,
e) harmonogram finansowo-rzeczowy realizacji poszczególnych działań programu (nie więcej niż 5 lat),
f) harmonogram planowanych działań długoterminowych.
Dodać należy, że każda z części jest szczegółowo opisana w projekcie rozporządzenia; - część wyszczególniająca obowiązki i ograniczenia wynikające z realizacji programów, zawierająca w szczególności właściwe organy administracji, a także podmioty korzystające ze środowiska i ich obowiązki;
- uzasadnienie zakresu określonych i ocenionych zagadnień obejmujące zagadnienia wyliczone w dziewięciopunktowym zestawieniu – włącznie z załącznikiem graficznym przedstawiającym podział administracyjny obszaru objętego programem.
Analogiczne regulacje dotyczą planów działań krótkoterminowych.