Interpelacja w sprawie zmian ustawy o ruchu drogowym dotyczących osób poruszających się na wrotkach, rolkach.
26 stycznia 2012 r.
Szanowny Panie Ministrze!
Zgodnie z art. 2 ustawy o ruchu drogowym osoba, która jeździ na rolkach, traktowana jest jako pieszy, dlatego też nie wolno jej jechać po ścieżkach rowerowych, tylko po chodnikach i miejscach przeznaczonych do ruchu pieszych. W myśl przepisów wrotki, rolki, łyżworolki nie są pojazdem, o którym mówi art. 2 pkt. 31 ustawy (środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane). Nie można ich zakwalifikować również jako roweru, ponieważ chociaż poruszane są siłą mięśni ludzkich, nie mają np. świateł z przodu i z tyłu, hamulca itd.
Środowisko rolkarzy apelują się, aby ustawodawca unormował ich status. Proponują wprowadzenie do ustawy o ruchu drogowym rozszerzonej definicji roweru, jako pojazdu jednośladowego lub wielośladowego poruszanego siłą mięśni osoby jadącej nim (obejmowałoby to też hulajnogi, wrotki itp.). Możliwe jest też zdefiniowanie nowej grupy pojazdów/pieszych („pojazdy mięśniowe”, „pieszy o podwyższonej mobilności”, „szybki pieszy”) obejmującej nietypowe pojazdy osobiste, łączące cechy roweru i pieszego. Ponadto, proponują również rozszerzyć dostępność drogi rowerowej na inne pojazdy niesilnikowe.
Warto dodać, iż prawo belgijskie wprowadza kategorię pojazdów definiowaną jako środki przemieszczania nieposiadające silnika. Do nich należą m.in. wrotki, rolki. Status osoby poruszającej się w ten sposób zależy od drogi, po jakiej jedzie. Wrotkarz na chodniku podlega regulacjom dotyczącym pieszego, a na drodze zasadom obowiązującym rowerzystów. Przepisy wprowadzają również obowiązek oświetlenia, które powinno być przytwierdzone lub noszone przez użytkownika pojazdu.
W związku z zaistniałą sytuacją zwracamy się do Pana Ministra z pytaniem czy i w jaki sposób ministerstwo transportu zamierza unormować status osób poruszających się na rolkach lub wrotkach?
Poseł Maciej Orzechowski
Odpowiedź Sekretarza Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej – Tadeusza Jarmuziewicza
Na wstępie należy wskazać, że obecnie obowiązujące przepisy przewidują procedury umożliwiające dopuszczenie do ruchu drogowego zróżnicowanych typów pojazdów. Przykładem tego jest procedura homologacji typu w odniesieniu do pojazdów dwu-, trzy-i czterokołowych, określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów, (Dz. U. z 2005 r. Nr 162, póz. 1360, z późn. zm.). Procedura ta jest zharmonizowana w ramach Unii Europejskiej z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/24/WE z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu i trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124/1 z 9 maja 2002 r., z późn. zm.).
Zakres pojazdów wyłączonych z procedury homologacji typu zawiera § l ust. 2 ww. rozporządzenia i obejmuje m.in. pojazdy przeznaczone do zawodów sportowych na drogach i poza nimi, a także pojazdy określonej konstrukcji zaprojektowane do użytku rekreacyjnego poza drogą.
Odnosząc się natomiast do urządzeń takich jak rolki czy też wrotki, należy zauważyć, że są to urządzenia przeznaczone do rekreacji lub do uprawiania sportów ekstremalnych, a więc do wykorzystania poza drogami publicznymi, wobec czego nie są one objęte zakresem regulacji ww. dyrektyw, a w konsekwencji nie są objęte również przepisami o dopuszczeniu pojazdów do ruchu, zawartymi w Rozdziale II Działu III ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. -Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, póz. 908, z późn. zm.).
W świetle art. 2 pkt 18 powyższej ustawy, osobę poruszająca się na drodze na rolkach i wrotkach uważa się za pieszego. Wskazuje na to również art. 60 ust. 2 pkt 4 tej ustawy, który zabrania kierującemu ciągnięcia za pojazdem osoby na nartach, sankach, wrotkach lub innym podobnym urządzeniu. Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że intencją ustawodawcy jest zakwalifikowanie osób poruszających się przy użyciu tego rodzaju urządzeń do kategorii pieszych.
Należy również w tym względzie mieć na uwadze przepisy art. 2 pkt 8 i 9 ustawy -Prawo o ruchu drogowym, z których wynika, że pieszy, w tym także używający wrotek lub rolek, może poruszać się jedynie na poboczu lub chodniku. Wyjątek stanowi strefa zamieszkania, w której obowiązują odmienne zasady ruchu drogowego. Zgodnie z art. 11 ust. 5 ustawy, w strefie tej pieszy korzystać z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.
W związku z powyższym, w opinii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, regulacja statusu osób poruszających się na rolkach i wrotkach jako kategorii odrębnej od pieszych, jak również zakwalifikowanie tych urządzeń w ruchu drogowym jako pojazdów nie znajduje uzasadnienia.