Według najnowszych informacji z resortu Transportu, rozporządzenia dotyczące zasad egzaminowania i szkolenia kandydatów na kierowców zostaną opublikowane do końca czerwca br.
W związku z tym prawdopodobnie wykrystalizuje się sytuacja z przygotowaniem przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego specyfikacji wymagań dla nowego rozwiązania informatycznego obsługującego proces egzaminowania kandydatów na kierowców.
Dyrektorzy WORD nieoficjalnie przyznają, że mają obawy czy zwłoka w publikacji przepisów nie ma na celu doprowadzenia do sytuacji podobnej do tej z 2000 r. - czyli wskazania w trybie z wolnej ręki rozwiązania Instytutu Transportu Samochodowego. Ponad 10 lat temu prasa szeroko rozpisywała się o nowych rozwiązaniach informatycznych dedykowanych egzaminowaniu kandydatów na kierowców i sporze, jaki pojawił się pomiędzy dostawcami rozwiązań.
Na przełomie lat 2000/2001 roku sytuacja była bardzo podobna do tej, jaka ma miejsce obecnie. Na rynku funkcjonowały dwa rozwiązania - produkt Instytutu Transportu Samochodowego oraz konkurencyjny program stworzony przez naukowców i studentów z Instytutu Badawczo-Rozwojowego Zaawansowanych Technologii Informatycznych, instytucji działającej na zasadzie non profit przy Politechnice Szczecińskiej.
Grupa naukowców i studentów z Politechniki Szczecińskiej pod kierownictwem prof. dr. hab. Antoniego Wilińskiego stworzyła program komputerowy do egzaminowania kandydatów na kierowców. Program podobał się większości dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego w Polsce. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej wybrało jednak program gorszy, ale stworzony przez podległą mu komórkę: Instytut Transportu Samochodowego.
[…]
Obecnie obserwujemy niemal identyczną sytuację, gdzie ITS wszelkimi dostępnymi środkami usiłuje zablokować wdrożenie nowego rozwiązania, którego dostawcą jest kontrolowana w 100 procentach państwowa spółka - Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych.
Dyrektorzy WORD aktywnie uczestniczyli w testach aplikacji wytworzonej przez PWPW i głos środowiska jest jednoznaczny - rozwiązanie proponowane przez ITS nawet w części nie dorównuje systemowi Wytwórni. Podstawy do takich stwierdzeń są uzasadnione. Informowaliśmy już na naszych łamach o pilotażu, w którym uczestniczyło ponad 40 WORD-ów i opinia po ostatnich testach jest jednoznaczna - WORDy chcą przejść na rozwiązanie PWPW. Za tym rozwiązaniem przemawia przede wszystkim szereg udogodnień w zakresie obsługi egzaminów, przyjazny interfejs użytkownika, profesjonalnie przygotowana baza nowych pytań. Nie bez znaczenia są także mechanizmy uszczelniające system rozliczeń finansowych, co wpłynie wprost na potencjalne ryzyka związane z próbami korupcji pracowników WORD.
[…]
Jak dotąd ITS nie przeprowadził prezentacji i testów rozwiązania w podobnej formie jak PWPW. Nasza redakcja została zaproszona do PWPW, gdzie zaprezentowano kompletne rozwiązanie. Niestety na żadną prezentację ITS nie dostaliśmy zaproszenia... Jak dotąd aplikacja instytutu była testowana w kilku ośrodkach, m.in. w Katowicach i w Ciechanowie. Jak informują nas przedstawiciele tych ośrodków, aplikacja ITS działa w oparciu o to, co WORD mają dotychczas. Nowości w aplikacji działają jako rozszerzenie obecnej. Usprawniono administrowanie ośrodkiem, a także dodano płatności online. Nie zaprezentowano nowego modułu egzaminacyjnego, nie zaprezentowano łączności z CEK i starostwami.
[…]
W interesie WORD powinno być wybranie lepszej aplikacji, która zagwarantuje funkcjonowanie zgodnie z wymaganiami ustawy i aktów wykonawczych. Wybór dokonany przez dyrektorów (?) będzie miał długofalowe konsekwencje. Nie jest to bowiem wybór na rok, cztery lata, lecz na zdecydowanie dłuższy okres.
Źródło: pełen tekst artykułu opublikowany został na: portalnaukijazdy.pl