Wyrok WSA w Krakowie z 29.6.2011 r., I SA/Kr 595/11
Same przeróbki czy przebudowa, mające na celu zakwalifikowanie pojazdu jako samochód ciężarowy, nie zmieniają jego przeznaczenia, w efekcie czego nadal mamy do czynienia z samochodem osobowym dla potrzeb podatku akcyzowego. Konsekwentnie wewnątrzwspólnotowe nabycie takiego pojazdu powoduje powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie.
Komentarz Monitora Prawnego
Polskie przepisy nie definiują w sposób jednolity samochodu osobowego. Ustawa o podatku akcyzowym referuje w tym zakresie do odpowiedniej pozycji Taryfy Celnej (tj. 8703 − Pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi), natomiast ustawa prawo o ruchu drogowym korzysta z własnej definicji auta osobowego. Konsekwencją dwóch różnych definicji są sytuacje, w których ten sam samochód na gruncie przepisów akcyzowych uznany zostaje za auto osobowe (zaklasyfikowane do pozycji 8703 Taryfy Celnej), natomiast w świetle ustawy Prawo o ruchu drogowym jest autem ciężarowym.
Zgodnie z orzecznictwem sądowym (wyrok I SA/Gd 1300/10 z 5.4.2011 r.) dla określenia obowiązku podatkowego w akcyzie należy stosować definicję auta osobo¬wego zawartą w ustawie akcyzowej, a więc referującej do pozycji Taryfy Celnej.
Reguły klasyfikacji do odpowiednich pozycji Taryfy Celnej zawarte są w Notach Wyjaśniających do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów (HS), które zawierają szerszą definicją auta osobowego niż ustawa Prawo o ruchu drogowym. W konsekwencji posiadanie dokumentów pozwalających na zarejestrowanie auta w Polsce jako samochód ciężarowy nie stanowi gwarancji, iż z punktu widzenia AkcU dany pojazd zostanie również uznany za auto ciężarowe. Zaklasyfikowanie samochodu do pozycji 8703 Taryfy Celnej (auto osobowe na gruncie ustawy akcyzowej), co do zasady, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie zgodnie z art. 100 ust. 1 tejże ustawy.
Co więcej, jak wynika z powołanego wyżej wyroku, uznanie auta za ciężarowe na gruncie przepisów o ruchu drogowym nie jest wiążące dla organów podatkowych, a więc nie może stanowić argumentacji w przypadku sporu z organem podatkowym.
Podsumowując, należy zauważyć, że ten sam samochód może zostać uznany za ciężarowy na gruncie przepisów Prawa o ruchu drogowym, jednocześnie pozostając autem osobowym na gruncie AkcU. Szczegóły dotyczące klasyfikacji pojazdu jako osobowego na gruncie AkcU można znaleźć w Notach Wyjaśniających (HS) do pozycji 8703 Taryfy Celnej. Dopiero samochód, który nie będzie spełniał określonych tam wymogów, nie będzie samochodem osobowym na potrzeby podatku ¬akcyzowego.
Źródło: http://www.monitorpodatkowy.pl, autor komentarza Krzysztof Ugolik