14 lipca 2025 r. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) podjęła decyzję o wprowadzeniu obowiązku noszenia kasków ochronnych przez osoby do 16. roku życia poruszające się rowerami, hulajnogami elektrycznymi oraz innymi urządzeniami transportu osobistego. Uchwała została przyjęta jednogłośnie i otwiera drogę do rozpoczęcia prac legislacyjnych nad odpowiednimi zmianami w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Nowe przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży korzystających z lekkich środków transportu, szczególnie w kontekście rosnącej popularności hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego (UTO). Statystyki pokazują, że urazy głowy należą do najczęstszych obrażeń odniesionych przez użytkowników tego typu pojazdów, a ich liczba wśród najmłodszych uczestników ruchu rośnie z roku na rok. Z danych medycznych wynika, że noszenie kasku może obniżyć ryzyko poważnych urazów głowy nawet o ponad 40%.
Do tej pory w Polsce korzystanie z kasku nie było obowiązkowe – miało charakter jedynie rekomendowany. Zmienić ma się to dla dzieci i młodzieży do 16. roku życia. Kask stanie się niezbędnym elementem wyposażenia ochronnego podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz innymi lekkimi pojazdami poruszającymi się w przestrzeni publicznej. Wprowadzenie nowego obowiązku zostało zapowiedziane jako jeden z punktów nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ministerstwo Infrastruktury zamierza włączyć nowe przepisy do aktualnie procedowanych zmian legislacyjnych, tak aby mogły wejść w życie możliwie jak najszybciej.
Zgodnie z założeniami KRBRD, obowiązek noszenia kasków obejmie nie tylko jazdę na hulajnogach elektrycznych, ale również korzystanie z rowerów, rowerów elektrycznych oraz innych urządzeń transportu osobistego, w tym np. monocykli czy deskorolek elektrycznych. Nowe regulacje będą obejmować osoby poniżej 16. roku życia – zarówno w miastach, jak i poza nimi, niezależnie od rodzaju nawierzchni i miejsca poruszania się.
Podjęta uchwała wpisuje się w szersze działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Władze publiczne podkreślają, że konieczne jest dostosowywanie przepisów prawa do zmieniającej się rzeczywistości technologicznej i społecznej. Coraz większa liczba dzieci korzysta z hulajnóg i innych urządzeń wymagających zręczności oraz uwagi, często poruszając się po zatłoczonych ścieżkach rowerowych, chodnikach lub drogach lokalnych.
Polska nie jest wyjątkiem w Europie. W wielu krajach Unii Europejskiej obowiązek noszenia kasków przez dzieci już obowiązuje – różnice dotyczą głównie granicy wieku. W niektórych państwach obowiązek ten dotyczy dzieci do 14. roku życia, w innych – do 18 lat. W Polsce przyjęto kompromisowy wariant – przepisy obejmą osoby do 16. roku życia, co ma na celu zapewnienie realnej ochrony w kluczowym okresie dojrzewania i nauki bezpiecznego poruszania się w przestrzeni publicznej.
Oprócz wprowadzenia obowiązku kasków, działania Ministerstwa Infrastruktury obejmują również programy edukacyjne kierowane do dzieci, rodziców oraz nauczycieli. Planowane są kampanie informacyjne i materiały promujące dobre nawyki w zakresie bezpieczeństwa na drodze, a także działania wspierające szkoły w edukacji komunikacyjnej.
Wprowadzenie obowiązku stosowania kasków ma służyć nie tylko ograniczeniu liczby wypadków z udziałem dzieci, ale także budowaniu kultury bezpieczeństwa ruchu drogowego od najmłodszych lat. Nowe przepisy mają zachęcać do świadomego korzystania z urządzeń transportu osobistego, a także zmniejszyć obciążenie systemu ochrony zdrowia spowodowane poważnymi urazami wśród młodych użytkowników dróg.
Źródło: MI