Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy zaprezentował nowe narzędzie mające wspierać rozwój kompetencji oraz przygotowywać młodych ludzi do wejścia na rynek pracy i dalszej edukacji.
Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej jest uznawany przez twórców za jedno z ogniw reformy edukacji. Oparta na badaniach i konsultacjach reforma ma położyć większy nacisk na praktyczne wykorzystywanie zdobywanej wiedzy i szeroko pojętą sprawczość. Profil absolwenta i absolwentki odnoszący się do szkół ponadpodstawowych jest powiązany z analogicznym narzędziem dotyczącym absolwentów podstawówek. Razem mają one tworzyć spójny obraz efektów kształcenia na każdym etapie edukacji szkolnej.
Publikacja dostępna na stronie Instytutu składa się z dwóch części - teoretycznych założeń Profilu, a także jego poszczególnych elementów, które mają odpowiednio kształtować pracę szkół ponadpodstawowych. Wykorzystany został materiał zgromadzony w trakcie konsultacji trwających wiosną br., a także opinie ekspertów. Dzięki temu propozycja ma zyskać możliwie jak najbardziej uniwersalny charakter. W ramach poszczególnych części publikacji znalazły się także informacje o bieżącej sytuacji uczniów i absolwentów i kierunkach zmian w celu dostosowania przedstawicieli młodego pokolenia do nowej rzeczywistości. Opracowanie ma charakter przekrojowy i obejmuje kompetencje wielu rodzajów - zaliczane do kompetencji fundamentalnych kompetencje językowe, matematyczne, cyfrowe i ruchowe, a także zaliczane do kompetencji przekrojowych kompetencje poznawcze, społeczne i osobiste. Jak wynika z zapewnienia twórców opracowania, takie spojrzenie na edukację i rozwój młodych ludzi jest spojrzeniem sięgającym w przyszłość, nieograniczającym się do uwarunkowań już znanych.
Z pełną treścią Profilu możecie Państwo zapoznać się w tym miejscu: ibe.edu.pl
Źródło: IBE-PIB