Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Koncesjonariusze podnoszą opłaty – GDDKiA nie ma wpływu na decyzje

Koncesjonariusze podnoszą opłaty – GDDKiA nie ma wpływu na decyzje fotolia.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyraziła sprzeciw wobec podwyżek opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez koncesjonariuszy. Zdaniem instytucji wzrost stawek jest nieuzasadniony, uderza w kierowców i branżę transportową, a także może wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu na drogach lokalnych.

Rosnące koszty podróży
Od 11 marca Autostrada Wielkopolska S.A., zarządzająca odcinkiem autostrady A2 Świecko – Konin, podniosła stawki opłat za przejazd na odcinku Nowy Tomyśl – Konin. Kolejna podwyżka nastąpi 1 kwietnia, kiedy Stalexport Autostrada Małopolska S.A. wprowadzi wyższe opłaty na odcinku autostrady A4 Katowice – Kraków.

Podstawą do zmian stawek są umowy koncesyjne zawarte pod koniec lat 90. XX wieku. GDDKiA nie ma formalnych uprawnień do ingerowania w decyzje koncesjonariuszy, o ile podwyżki są zgodne z zapisami umów.

Konsekwencje podwyżek
Wyższe opłaty mogą spowodować wzrost ruchu na drogach alternatywnych do autostrad A2 i A4. Kierowcy, zwłaszcza pojazdów ciężarowych, mogą unikać płatnych odcinków, wybierając zatłoczone drogi lokalne. Może to prowadzić do większego obciążenia infrastruktury, zwiększonego ryzyka wypadków oraz pogorszenia bezpieczeństwa zarówno dla kierowców, jak i mieszkańców miejscowości położonych przy trasach alternatywnych.

GDDKiA podkreśla, że omijanie autostrad przez kierowców stoi w sprzeczności z ich głównym celem, jakim jest odciążenie dróg lokalnych i zapewnienie sprawnej komunikacji na dłuższych trasach.

Darmowe przejazdy na wybranych autostradach
Zarządca dróg przypomina, że na autostradach administrowanych przez GDDKiA opłaty dla pojazdów lekkich nie obowiązują. Dotyczy to dwóch odcinków: A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica. Zwolnienie z opłat obejmuje pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stan sieci autostrad w Polsce
Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce liczy 5205,5 km, z czego 1884,6 km to autostrady, a 3320,9 km stanowią drogi ekspresowe. Większość autostrad jest bezpłatna, jednak część pozostaje w zarządzie prywatnych koncesjonariuszy, którzy pobierają opłaty za przejazd:

  • Autostrada A1 – odcinek Gdańsk (Rusocin) – Toruń (Toruń Południe), zarządzany przez Gdańsk Transport Company (ok. 152 km).
  • Autostrada A2 – odcinek Konin – Świecko, zarządzany przez Autostradę Wielkopolską (ok. 255 km, w tym 238 km płatnych).
  • Autostrada A4 – odcinek Kraków (Balice) – Katowice (Murckowska), zarządzany przez Stalexport Autostrada Małopolska (ok. 61 km).

Podwyżki opłat na koncesjonowanych autostradach budzą obawy zarówno wśród kierowców, jak i instytucji odpowiedzialnych za infrastrukturę drogową. Możliwość unikania płatnych tras przez kierowców może negatywnie wpłynąć na stan dróg alternatywnych i bezpieczeństwo ruchu. GDDKiA podkreśla, że konieczne jest wypracowanie długoterminowych rozwiązań w zakresie polityki opłat za korzystanie z autostrad.

Źródło: GDDKiA

Śr., 12 Mrz. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła