Ministerstwo Infrastruktury dokonało przeglądu projektów planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). W wyniku tego przeglądu podjęto decyzję o zmianie alokacji części środków, aby uzyskać lepsze efekty dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Zmiany dotyczą inwestycji uznanych za nieefektywne, których realizacja mogłaby prowadzić do poniesienia niezasadnych kosztów bez spodziewanych korzyści.
Korekty i przegląd inwestycji
Działania korygujące prowadzone są od grudnia ubiegłego roku. Przegląd inwestycji wykazał, że niektóre z nich mogłyby utrwalić niekorzystny układ torowy, powodować konieczność dalszych zmian lub kolidować z innymi planowanymi projektami, co mogłoby znacznie zwiększyć koszty. Przykładem jest Towarowa Obwodnica Poznania, a kolejne dotyczą projektów finansowanych z KPO, programu Kolej+ oraz Krajowego Programu Kolejowego.
Niestety, z powodu dużego zaawansowania niektórych inwestycji, nie udało się zatrzymać wszystkich nieefektywnych projektów, takich jak nieużywane przystanki. Przystanek Patrzyków na trasie Warszawa – Poznań, gdzie zatrzymało się 4 tys. pociągów, ale skorzystały z niego tylko 23 osoby, jest tego przykładem.
Przesunięcie środków i nowe projekty
W związku z decyzją o zmianie finansowania, PKP PLK odstąpiły od zawarcia umów m.in. na realizację następujących projektów:
- Zabudowa urządzeń SDIP na trasie granica IZ Olsztyn – Jamielnik na LK 353
- Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na liniach kolejowych nr 190 i 191
- Zabudowa CSDIP i SMW na liniach nr 219 i 220
- Przebudowa urządzeń SRK w stacji Powroźnik i innych stacjach
- Modernizacja urządzeń SRK w stacji Kraków Nowa Huta NHA
Zwolnione środki z wszystkich projektów, wynoszące około 500 mln zł, zostaną przeznaczone na poszerzenie zakresu innych zadań lub realizację nowych projektów, które przyniosą większe korzyści dla komfortu podróżowania i rozwoju transportu kolejowego.
Działania na rzecz efektywności
PKP PLK szybko podjęły działania mające na celu pełne zagospodarowanie wskazanych środków. Wraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozpoczęły proces aneksowania umów o dofinansowanie z KPO. Planowane jest ogłoszenie nowych postępowań w IV kwartale 2024 roku.
Łączna wartość wsparcia z KPO na kolej to przeszło 18 mld zł, co pokazuje skalę zaangażowania unijnych funduszy w rozwój polskiego transportu kolejowego. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że efektywne inwestowanie środków publicznych ma kluczowe znaczenie dla poprawy sytuacji pasażerów, przewoźników i całego sektora transportu kolejowego.
Zmiany w alokacji finansowania projektów kolejowych mają na celu optymalizację wykorzystania dostępnych środków, unikanie nieefektywnych inwestycji i skoncentrowanie się na tych, które przyniosą największe korzyści dla infrastruktury kolejowej w Polsce. Przegląd i korekty realizowanych projektów są kluczowe dla zapewnienia, że publiczne fundusze są wykorzystywane w sposób przynoszący realne korzyści dla społeczeństwa i gospodarki.
Więcej informacji tutaj
Źródło: MI