Czy w zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli przedsiębiorcy prowadzącego stację kontroli pojazdów starosta powinien określić termin jej rozpoczęcia?
Odpowiedź: Nie. Termin kontroli nie powinien być określony w zawiadomieniu o zamiarze jej wszczęcia.
Określanie w zawiadomieniach terminów rozpoczęcia kontroli jest nieprawidłowe, bowiem nie przewidują tego przepisy ustawy – Prawo przedsiębiorców (PP).
Przepis art. 48 ust. 1-2 PP przewiduje jedynie, że:
- organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli (art. 48 ust. 1 PP),
- kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia (art. 48 ust. 2 PP).
Z kolei niezbędne elementy zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli zostały określone w art. 48 ust. 3 PP. Należą do nich:
- oznaczenie organu,
- data i miejsce wystawienia,
- oznaczanie przedsiębiorcy,
- wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli,
- imię, nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji.
Oznacza to, że inicjując przeprowadzenie kontroli okresowych SKP, starostowie powinni dbać o prawidłowe zawiadamianie przedsiębiorców o zamiarze ich przeprowadzenia. Określanie w zawiadomieniach terminów rozpoczęcia kontroli jest błędne, bo nie przewiduje tego art. 48 PP.
Powiadamianie SKP wraz z określeniem terminu kontroli może w praktyce spowodować utrudnienia dla organu kontrolującego – przykładowo: brak możliwości przeprowadzenia prawidłowości wykonania przez diagnostów badań technicznych pojazdów, z uwagi na brak pojazdów.