Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wykorzystanie wód śródlądowych do żeglugi turystycznej i przyszłość Wolińskiej Pętli Żeglarskiej. Obradowała sejmowa komisja

Wykorzystanie wód śródlądowych do żeglugi turystycznej i przyszłość Wolińskiej Pętli Żeglarskiej. Obradowała sejmowa komisja fotolia.pl

Ogólny stan wodnych dróg śródlądowych i ich wykorzystanie w turystyce i sporcie był tematem posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w środę 8 maja. Pojawiła się także kwestia przyszłości Wolińskiej Pętli Żeglarskiej.

Zestawienie statystyczne przedstawili wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys oraz wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Z ciekawszych informacji jakie przekazali są takie, że w Polsce jest 3768 km dróg wodnych, z czego 2,5 tys. km to drogi żeglowne; 206 km jest także drogami międzynarodowymi. W ramach infrastruktury żeglarskiej w kraju mamy 171 marin żeglarskich i portów jachtowych oraz 1236 przystani jachtowych. Szacowane jest też ok. 1 tysiąca kilometrów szlaków kajakowych. W Polsce zarejestrowano około 60 tysięcy jachtów, z czego 1/6 bazuje na Mazurach. Po rzekach i jeziorach pływa 116 statków, które przewiozły ponad 1 160 000 osób

Przedstawiciele rządu deklarowali przy tym, że rozwój turystyki wodnej będzie oparty o współpracę z samorządami.

Więcej emocji wzbudziła kwestia stworzenia w pełni funkcjonalnej Wolińskiej Pętli Żeglarskiej. Przedsięwzięcie jest oddolną inicjatywą samorządową podjętą w celu podniesienia atrakcyjności turystycznej szlaku żeglarskiego wokół wyspy Wolin, w ramach którego zaplanowano do realizacji przez Urząd Morski w Szczecinie działanie polegające na zapewnieniu odpowiednich parametrów infrastruktury dostępowej do poszczególnych portów i przystani, w tym pogłębienie torów wodnych oraz zapewnienie oznakowania nawigacyjnego. List intencyjny Urząd Morski i gminy podpisały we wrześniu ubiegłego roku, ale do tej pory nie podjęto żadnych konkretnych działań. Ministerstwo Infrastruktury szacuje, że działania kosztowałyby co najmniej 120 milionów złotych. Ministra Marchewkę dopytywano więc, czy rząd znajdzie na to środki. W odpowiedzi wskazano, że najpierw zainteresowane samorządy muszą opracować dokładniejsze koncepcje prac i inwestycji, natomiast zaprzeczono, że z tego pomysłu urząd morski się wycofa mimo, że podpisanie listu intencyjnego było dokonane w trakcie kampanii wyborczej, a więc przed zmianą władzy.

Czw., 9 Mj. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński