Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Taniej koleją do Europy w rocznicę 20-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej

Taniej koleją do Europy w rocznicę 20-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej fotolia.pl

„20 tysięcy biletów na 20 lat Polski w Unii Europejskiej” – to kampania inaugurująca obchody rocznicy 20-lecia obecności Polski w UE w obszarze infrastruktury. W ramach promocyjnej oferty PKP Intercity będzie można nawet za 20 proc. ceny regularnej udać się pociągiem do Wiednia, Pragi, Berlina czy Budapesztu.

Oferta PKP Intercity jest ważna od 29 kwietnia do 26 maja. Zakupu można dokonać w kasach biletowych, za pomocą aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej przewoźnika. Do wykorzystania jest 20 tysięcy tańszych biletów. W ramach oferty Super Promo International funkcjonuje 5 progów cenowych. Gdy wyczerpie się jedna pula biletów, automatycznie rozpoczyna się sprzedaż z kolejnej. Istnieje możliwość zakupu biletów do 3 dni przed odjazdem pociągu. Przykładowo – cena bazowa za bilet z Warszawy do Wiednia to ok. 460 zł, a w promocji można już kupić bilet za niewiele ponad 100 zł. Z Krakowa do Pragi można pojechać koleją już za ok. 65 zł (normalnie 321 zł), podobnie do Budapesztu.

W ramach obchodów 20. rocznicy obecności Polski w Unii Europejskiej odbędzie się w całym kraju wiele pikników, festynów i innych interesujących wydarzeń, pokazujących korzyści z członkostwa Polski w strukturach unijnych. Najbardziej spektakularna, widoczna gołym okiem zmiana zaszła w ciągu ostatnich dwóch dekad w obszarze infrastruktury.

W całej Polsce w ciągu ostatnich 20 lat zmodernizowano prawie 13 tys. kilometrów torów. Ponad 50 proc. finansowania tych inwestycji pochodziło ze środków unijnych w ramach programów Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT), Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (PO PW), Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO). W ramach tych mechanizmów wsparcia finansowane są również projekty modernizacji i zakupu taboru.

Modernizacja linii kolejowej E65 Warszawa – Gdańsk pozwoliła na skrócenie czasu przejazdu ze stolicy nad morze do niespełna 2,5 h, a z południa Polski (Katowic i Krakowa) do około 5 h. Skrócenie czasu jazdy było możliwe dzięki wprowadzeniu nowych pociągów, w tym 20 składów Pendolino.

Zakup 20 pojazdów ED250 Pendolino, które rozpoczęły regularne kursy 14 grudnia 2014 roku, był przełomem w obsłudze pasażerów, którzy oczekiwali komfortu i wysokiej jakości na polskich torach. Projekt finansowany był z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Pojazdy wykorzystywane są obecnie w relacji Kołobrzeg – Trójmiasto – Warszawa – Katowice/Kraków/Wrocław – Bielsko-Biała/Rzeszów/Jelenia Góra.

W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 PKP Intercity SA zrealizowały łącznie 10 projektów współfinansowanych ze środków UE związanych z zakupem oraz modernizacją taboru. Uzyskano dzięki temu 2,1 mld zł z dotacji unijnych (przy łącznych nakładach 5,5 mld zł), co pozwoliło na zmodernizowanie lub zakup 263 wagonów, 30 lokomotyw spalinowych oraz 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Natomiast dzięki realizacji projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 pozyskano 1,01 mld zł dotacji (przy łącznych nakładach 2,7 mld zł) i zmodernizowano lub zakupiono 335 wagonów oraz 53 lokomotywy.

W ramach obchodów jubileuszu 20-lecia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej lokomotywa EU-160 Griffin została oklejona okolicznościową grafiką. Lokomotywa, wyprodukowana w Polsce, została zakupiona przez PKP Intercity z wykorzystaniem dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Dzięki środkom Unii Europejskiej PKP SA udostępniły podróżnym po modernizacji ponad 100 dworców kolejowych w całej Polsce.

Źródło: MI

Czw., 2 Mj. 2024 0 Komentarzy
Tomasz Smaś
Redaktor Tomasz Smaś