Z orzecznictwa: Kwestia zarządzania ruchem poza drogami publicznymi nie należy do działań z zakresu administracji publicznej, a tym samym ewentualna bezczynność samorządowej komunalnej jednostki organizacyjnej w tym zakresie nie podlega właściwości rzeczowej sądów administracyjnych.
Sąd odrzucając skargę w sprawie organizacji ruchu na nieruchomości wskazał, że organizacja ruchu oraz czynności prowadzące do ustawiania znaków drogowych na drogach wewnętrznych nie należą do sfery działań podejmowanych przez administrację publiczną. Mają one wyłącznie charakter właścicielski, cywilnoprawny (por. teza postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 9 grudnia 2015 r., sygn. akt II SA/Ol 1155/15).
Ustawowy zakres i forma zarządzania drogami wewnętrznymi jest taka sama dla wszystkich zarządców i właścicieli dróg wewnętrznych, bez względu na to, czy są podmiotami publicznoprawnymi, czy też prywatnoprawnymi. Uznając, że podmiot prywatnoprawny, ze swej natury, nie może stosować administracyjnych form zarządzania drogą wewnętrzną, to również podmiot publicznoprawny, pomimo swojego charakteru prawnego, działając na tych samych podstawach prawnych w zakresie zarządzania drogą wewnętrzną, nie może stosować administracyjnych form tego zarządzania.
Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 5 kwietnia 2024 r. II SAB/Go 12/24. Orzeczenie jest nieprawomocne.
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl