Wojewoda Podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód. Budowa ruszy jeszcze w marcu bieżącego roku.
Umowa na projekt i budowę tego odcinka opiewa na kwotę 405,6 mln zł i została podpisana 19 maja 2021 roku. Uzyskanie decyzji ZRID trwało dłużej niż pierwotnie zakładano gdyż ze względu na konflikt interesów białostocki RDOŚ (Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska) musiał wyłączyć się z udziału w postępowaniu. Ponowną ocenę oddziaływania na środowisko, zgodnie z zaleceniem GDOŚ, prowadził RDOŚ w Lublinie, który uzgodnił warunki realizacji inwestycji pod koniec zeszłego roku. Z tego względu Wojewoda mógł wydać decyzję ZRID dopiero dziś.
Trudny fragment drogi
Odcinek Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód ma 10,2 km długości. Na północy, w rejonie miejscowości Krynice, włącza się w istniejącą drogę krajową nr 65 Ełk-Białystok, a w przyszłości w odcinek S16 Knyszyn-Krynice. Od zachodu omija stolicę województwa i na południu łączy się z funkcjonującą drogą ekspresową S8, na planowanym węźle Białystok Zachód.
To ważny fragment S19, bo w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód (typ WA pełna koniczyna), łączący docelowo dwie drogi ekspresowe, powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km. Zadanie obejmować będzie też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzekami Supraśl i Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk.
Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca, przy zachowaniu wymagań jakościowych GDDKiA.
Odcinek będzie zrealizowany w latach 2024-2026.
S19 w województwie podlaskim
Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, rozpoczynająca się na granicy z Białorusią, będzie miała ponad 177 km długości Jej realizację podzielono na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego):
- Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
- Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu;
- Czarna Białostocka – Białystok Północ, 12,34 km, umowa z wykonawcą (w systemie P&B) podpisana.
- Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 9,47 km, po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu;
- Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, w marcu rusza budowa;
- Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymano nową DŚU;
- Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymano nową DŚU;
- Białystok Południe – Wojszki, ok. 11,2 km, otrzymano nową DŚU;
- Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymano nową DŚU, w przygotowaniu;
- Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
- Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
- Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
- Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID; trwa budowa
- obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 2,8 km (GP), w realizacji – wydana decyzja ZRID, w marcu rusza budowa.
Źródło: GDDKiA